De voormalige CEO van het Oekraïense Motor Sich JSC, de 84-jarige Vjatsjeslav Bohuslajev, wordt er samen met een andere topmanager van het bedrijf van verdacht dat hij samenwerkte met de Russische troepen. Hij is door de Oekraïense autoriteiten gearresteerd onder verdenking van verraad. Hij werd intussen onder escorte naar Kiev overgebracht.
Het Oekraïense JSC Motor Sich was in Sovjettijd dé turbinemotorenfabrikant en dé erfgenaam van alle 'Sovjet luchtvaartmotoren-kunde'. Het was en is nog steeds gevestigd in Zaporizhia, Oekraïne, in de frontlinies van de Russisch-Oekraïense oorlog. Toen Oekraïne nog deel uitmaakte van de Sovjetunie werden de turbines voor zowat alle Russische helikopters en vliegtuigen bij JSC Motor Sich ontwikkeld en gebouwd. Het was een zeer hoogstaand bedrijf met veel geschoolde luchtvaartingenieurs die naast turbinemotoren ook andere luchtvaartcomponenten bouwden.
Na de Russische inval op de Krim in 2014 werden de banden tussen Motor Sich en de Russische luchtvaartbedrijven verbroken en moest Rusland een speciaal programma opzetten om zelf turbinemotoren voor helikopters en vliegtuigen te ontwerpen en te bouwen. Dit programma is tot op heden maar deels succesvol. Motor Sich is de ontwerper en bouwer van de turbines van de bekende Turkse Bayrakar drones en de TAI ATAK-2 aanvalshelikopters.
Op 26 mei 2022 kregen we (onbevestigde) informatie dat de fabriek van Motor Sich in het Oekraïense Zaporizhia door de Russische beschietingen beschadigd en deels onbruikbaar zou zijn.
De Oekraïense media melden dat CEO Vjatsjeslav Bohuslajev, ten laste wordt gelegd dat hij helikopterturbines en onderdelen aan de Russen zou hebben geleverd. Er hebben bij hem huiszoekingen plaats gevonden.
Zijn zoon Oleksandr Vyacheslavich Bohuslajev is hoofdingenieur van JSC Motor Sich. Of hij ook is opgepakt is niet bekend.
Wie is Vjatsjeslav Bohuslajev?
Vjatsjeslav Bohuslajev is een Oekraïens ingenieur, zakenman en politicus. Geboren in 1938 diende hij tussen 1956 en 1960 in het Sovjetleger. In 1965 studeerde hij af als werktuigbouwkundig ingenieur met een specialisatie in turbinemotoren. Binnen Motor Sich werkte hij zich op tot hoofdingenieur en later als CEO. Hij werd in 2012 en 2014 verkozen in het Oekraïense parlement.
Als doctor in de techniek is hij professor, lid van de Academie voor Technische Wetenschappen van Oekraïne, lid van de Academy of Transport, en lid van de Academy of Aviation. Hij wordt aanzien als een van de rijkste mensen van Oekraïne.