De vooruitzichten voor de helikopter industrie zijn positief; de hoogste groeiverwachtingen zijn te verwachten in het lichte civiele helikopter segment. Dit was de teneur van de experten na de HeliTech 2013 in London.
'De productie van de lichte civiele helikopters zal naar verwachting pieken rond 2018, waarna het iets zal dalen,' zei Andrew Black, director en hoofdanalyst van Hawk Associates. De piek in de productie zal zo'n $ 9 miljard omzet vertegenwoordigen, volgens Black.
De productie van deze lichte helikopters omvat 73% van de markt (in aantallen), gevolgd door militaire middelzware en zware helikopters met een marktomvang van 15%. Echter, in termen van waarde vertegenwoordigen de militaire middelzware en zware helikopters zowat 54% van de markt.
'De vraag naar middelzware en zware militaire helikopters zal afnemen in de komende tien jaar,' zei Black. Hij noemde de terugtrekking uit Irak en Afghanistan, alsmede de afname van de militaire overheidsuitgaven als de belangrijkste redenen voor deze verzwakking.
Roberto Garavaglia, senior vice president strategie en business development van AgustaWestland, wees erop dat AgustaWestland werkt met een meer gedetailleerd model om prognoses te bereiden. Met betrekking tot het segment van olie en gas, zei hij: 'Olie en gas zijn snel aan het veranderen, we zien dat de offshore-productie groeit in volume, maar nog belangrijker is het dat de afstanden tot deze platforms een ander type helikopter vereisen.'
De vervanging van de globale snel verouderende helikopter vloot zal een grote driver zijn van de business in de komende jaren, aldus Chuck Evans, directeur van marketing en verkoopondersteuning van Bell Helicopter.
'In vergelijking met de vliegtuig-industrie, is de helikopter industrie technologisch 50 jaar achter,' zei Markus Steinke, managing director van Eurocopter UK. "Deze industrie zit in een totaal andere cyclus en nu zijn we nog maar aan het einde van de eerste generatie van de helikopters.' Investeringen in nieuwe technologieën zoals tiltrotortoestellen en glazen cockpits zal de vorm en omvang van de toekomstige vloot doen veranderen. In de komende 10 jaar zal de helikoptervloot fundamenteel zijn veranderd,' alsnog Steinke.
Onze conclusie is dat de helikopterindustrie verder zal groeien maar we zien een verder concentratie van spelers. De broodnodige technologische veranderingen vergen zware investeringen en slechts een beperkt aantal spelers zal dit aankunnen; Eurocopter / Airbus zal zeker een leidende rol blijven spelen in deze business, maar een aantal anderen zullen een te kleine schaal hebben en gedwongen worden in een groter geheel te stappen.
En nu op naar HeliTech 2014 in Amsterdam in de RAI op 14, 15 en 16 October 2014, see you there.