De Amerikaanse Helicopter Safety Team (www.ushst.org) heeft zijn steun uitgesproken voor de recente wijzigingen die de FAA ( Federal Aviation Administration, de Amerikaanse Luchtvaart organisatie) heeft doorgevoerd rond de praktijk testen voor helikopter instructeur rondom autorotatie's. Lees hier de tekst van de FAA .
De FAA heeft duidelijk gehoord dat er meer ongevallen gebeuren bij het aanleren van de autorotatie dan bij het noodzakelijk gebruikt ervan.
Als bij de jaarlijkse profcheck van helikopterpiloten, deze kunnen aantonen in hun vliegboek dat ze reeds de nodige kennis en ervaring hebben met autorotatie's tot op de grond mag deze test worden weggelaten.
Testen van een normale of 180° autorotatie met power recovery op het einde zijn wel nog steeds nodig bij een profcheck of examen.
Tim Tucker, Chief Instructor en testpiloot van Robinson Helicopter Company, was zeer positief over deze maatregel omdat hij ervan overtuigd is dat dit de veiligheid ten goede zal komen.
De nieuwe maatregelen kun je ook volgen op de website van USHST op de pagina autorotatie's. USHST is ervan overtuigd dat dit verder zal bijdragen aan het verminderen van het aantal helikopterongevallen.