We hebben hier eerder geschreven over de problemen die de grote Westerse helikopteroperatoren hebben door de crisis in de olie- en gasindustrie. Een van de grootste operatoren ter wereld, het Canadese CHC moest na zware problemen zijn CEO vervangen en Chapter 11 aanvragen.
Maar ook de Russische commerciele helikopteroperatoren werden niet gespaard door de olie- en gascrisis. Voor de Russen kwam daarbovenop een zware economische crisis en verschillende waardeverminderingen van de roebel; wat men noemt: een perfecte storm.
De Russische commerciele vloot daalde in 2015 met 9% tot 873 toestellen van Russische makelij en daalde verder met 5% tot 117 helikopters van Westerse makelij. Van de totale vloot zijn zowat 70% van de helikopter van het type Mi-8. Het toestel is 50 jaar geleden in dienst genomen maar is nog steeds het werkpaard van de commerciele (en trouwens ook militaire) vloot. Geld om de vloot te vervangen is er nauwelijks.
In gepresteerde vlieguren is de evolutie minstens even zorgwekkend:
- in 2013 vlogen de Russen alles samen: 452.182 vlieguren
- in 2014: 447.181 vlieguren of 1% minder
- in 2015: 409.781 vlieguren of 8.5% minder
De vooruitzichten voor 2016 wijzen in de richting van nogmaals een daling van de vlieguren met 5 a 10%.
In dit artikel van Rusland Avia Insider kun je wat duiding lezen bij deze penibele situatie waarin ook de Russische helikopterindustrie zicht bevind. Of ze nu willen of niet de oliecrisis heeft ook de Russische economie stevig in zijn greep.