Bezig met laden...

Logboek

UAVOS laat een Robinson R22 vliegen als een onbemande drone

UAVOS laat een Robinson R22 vliegen als een onbemande drone

Na de elektrisch aangedreven Robinson R44, die door United Therapeutics en Tier 1 Engineering werd ontwikkeld, heeft UAVOS nu een onbemande Robinson R22 ontwikkeld.

UAVOS heeft voor dit project samengewerkt met het King Abdulaziz Institue for Science and Technology (KACST), een wetenschappelijk instituut van de regering in Saudi Arabie.   

De eerste vlucht van de gemoderniseerde Robinson R22 duurde meer dan een uur en werd volledig autonoom uitgevoerd door het UAVOS autopilot systeem. Gedurende de testvlucht werden testen uitgevoerd voor een volledige automatische take-off, gewone vlucht en een vol-automatische landing. De R22 bereikte een hoogte van 2.000 voet.

UAVOS leverde de nodige componenten voor deze autonome besturing: de autopilot, de servo besturingen, het sensorsysteem en de extra batterijbackup. De conversie van de R22 bestond uit een upgrade van het elektrische systeem, het verwijderen van de manuele controles en de aanpassing van de romp om de servo besturingen en de automatische controle systemen te kunnen plaatsen. Nadien werden ook de stoelen van de piloten verwijderd en vervangen door additionele brandstoftanks.

De nieuwe R22-UV is een excellent platform die verder onderzoek en testen toelaat voor verschillende commerciele toepassingen. In komende testvluchten staat een vol-automatische transportvlucht met een vracht van 150kg gepland. Ook een vlucht van 6 uur met de additionele fueltanks voor het monitoren van grote gebieden staat op het programma. UAVOS wil ook testvluchten maken om de operationele limieten te bepalen voor UAV vluchten gedurende de nacht of gedurende extreme weersomstandigheden. Een andere toepassingen die men zal uittesten is de uitrusting met een sproei-installatie om volautomatisch gewassen te behandelen.   

De R22-UV is uitgerust met een diesel motor en kan 150kg nuttige lading meenemen bij een MTOW (maximum take-off weight) van 635kg. De omgebouwde helikopter kan maximaal 4.200 meter hoog vliegen en een maximum snelheid bereiken van 102kts. 

Het voordeel van de R22-UV is dat deze kan opereren in streken zonder luchthavens, onder moeilijke weersomstandigheden, gedurende de nacht en in situaties waar een piloot onder hoge stress (zware turbulentie, in gevaarlijke bergomgevingen,...) zou moeten vliegen.

Aliaksei Stratsilatau, Chairman van UAVOS en hoofdontwikkelaar, vertelde dat de Robinson R22 was gekozen omwille zijn prijs en bewezen betrouwbaarheid. Ook de operationele kost is relatief goedkoop wat het project interessant maakt voor commerciele toepassingen.  De Robinson R22 is gecertificeerd in bijna alle landen en onderdelen en gecertificeerde technici zijn beschikbaar in Robinson onderhoudsbedrijven overal ter wereld. 

UAVOS heeft met zijn keuze voor een bestaande en bewezen helikopter als basis voor zijn autonome toepassingen, een oplossing gekozen die problemen als certificatie en onderhoudsnetwerk grotendeels oplost. De relatief goedkope operationele kost maakt ook dat de oplossingen betaalbaar blijven. Dit alles samen zou de 'time to market' positief moeten beinvloeden.

Dit is zeker een UAV die we verder zullen opvolgen!

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *