Slechts een paar weken na de certificatie van de Bell Helicopter 505 JetRanger X komt Bell weer in het nieuws nu ze hun eerste toestel uit de productiereeks hebben afgewerkt.
Het was feest in het Canadeese Quebec vorige week. De minister van Innovatie, Wetenschap en Economische Ontwikkeling, Honorable Beens, en Christine St-Pierre, Quebec's Minister voor Internationale Relaties en La Francophonie woonden het event bij waarbij de allereerste Bell Helicopter JetRanger 505 X van de band rolde.
De eerste productie JetRanger X 505 was de paarse C-FUPD en werd uitgeleverd aan het Bell Training Center; het tweede productiemodel gaat naar de eerste klant!
Toen vorig jaar Bell besliste om de nieuwe JetRanger toch in het Canadese Mirabel en niet in het Amerikaanse Lafayette te bouwen kreeg Bell Helicopters (deel van de Textron Groep) volop steun van de Canadese autoriteiten voor deze beslissing. Meer dan 100 hoog-gekwalificeerde job werden gered in Quebec en met deze ook het op langere termijn voortbestaan van Bell Helicopters fabriek in Canada. In Trump-tijden geen sinecure voor een Amerikaans bedrijf.
De nieuwe JetRanger 505 is nu een feit. Intussen gecertificeerd door Transport Canada is men nu bezig om zowel de Amerikaanse FAA als de Europese EASA goedkeuring te verkrijgen. De 400 intentieorders die Bell Helicopters over de laatste drie jaren heeft verzameld worden nu omgezet in defintieve orders en Bell Helicopters verteld ons dat de intentieorders in ongeveer 80% ook worden omgezet in vast orders. Bell hoopt dus van de 400 intentieorders zo'n 320 toestellen te kunnen bouwen.
De fabriek in Mirabel zou tussen de 100 à 130 toestellen per jaar kunnen bouwen waardoor de leveringstermijn van de JetRanger wellicht twee tot drie jaar zal duren.
In de Benelux zouden er een 14-tal intentieorders zijn dus mogen we hier binnen een paar jaar een 10-tal 505 JetRangers X verwachten. Het is niet duidelijke wanneer we het eerste toestel bij ons mogen verwachten. Misschien kan invoerder ATB ons binnenkort wat informatie geven.