
Ingenieurs van NASA begonnen in maart 2025 met het gebruik van een netwerk van grondsensoren om gegevens te verzamelen van de Joby luchttaxi. Daarmee wilden ze evalueren hoe dergelijke eVTOL veilig in het luchtruim boven steden kan worden geïntegreerd, bij alle weersomstandigheden.
Onderzoekers gaan de campagne gebruiken om hulpmiddelen te verbeteren die botsingen helpen voorkomen en landingsoperaties ondersteunen, en om veilige en efficiënte luchttaxi-operaties te garanderen bij verschillende weersomstandigheden.
NASA onderzoekt al jaren hoe wind, beïnvloed door het terrein, inclusief gebouwen in stedelijke gebieden, nieuwe vliegtuigtypen kan beïnvloeden. De nieuwste test, waarbij gegevens worden verzameld van de Joby, richt zich op een ander soort wind: de wind die door het toestel zelf wordt gegenereerd.
Joby liet zijn luchttaxi-demonstrator over NASA's grondsensoren vliegen, vlakbij het Armstrong Flight Research Center van de NASA in Edwards, Californië, om luchtstroomgegevens te verzamelen. De Joby eVTOL heeft zes rotors die verticale starts en landingen mogelijk maken, en kantelt om lift te genereren tijdens de vlucht. Onderzoekers concentreerden zich op de lucht die door de propellers wordt voortgestuwd en die in turbulente, cirkelvormige windpatronen rolt.
Deze rollende wind kan de prestaties van de eVTOL beïnvloeden, vooral wanneer het zich dicht bij de grond bevindt, met andere vliegtuigen in de buurt en mensen op de grond. Dergelijke windturbulentie is moeilijk te meten, dus NASA heeft haar sensoren uitgebreid met een nieuw type lidar – een systeem dat lasers gebruikt om zeer precieze afstanden te meten – en dat de vormen van windkenmerken in kaart kan brengen.
"Het ontwerp van dit nieuwe type vliegtuig, gecombineerd met de lidar-technologie van NASA tijdens dit onderzoek, rechtvaardigt een beter begrip van mogelijke wind- en turbulentie-effecten die van invloed kunnen zijn op veilige en efficiënte vluchten", aldus Grady Koch, hoofd van dit onderzoek bij NASA's Langley Research Center in Hampton, Virginia.
"Ons eerdere werk aan een gedistribueerd netwerk van sensoren en deze studie geven ons de kans om nieuwe technologieën te testen die in de toekomst kunnen helpen bij het monitoren van het luchtruim en het vermijden van botsingen boven steden", aldus George Gorospe, hoofd van dit onderzoek vanuit het Ames Research Center van NASA in Silicon Valley, Californië.
Met behulp van deze gegevens van een experimenteel luchttaxi zal NASA de technologie verder ontwikkelen die nodig is om veiligere luchttaxivluchten in gebieden met veel verkeer te realiseren. Beide inspanningen zullen de bedrijven die zich inzetten om luchttaxi's en drones veilig in het luchtruim te brengen, ten goede komen.
Foto's © NASA