Bezig met laden...

Logboek

Nieuws uit de Benelux helikoptervloot (deel 1)

Nieuws uit de Benelux helikoptervloot (deel 1)

Eerst even over de activiteit van onze helikoptervloot. De afgelopen maand juli 2024 was - ondanks geen spetterend zomerweer - een normale zomermaand wat betreft het aantal helikoptermeldingen boven de Benelux.

In juli 2024 was de helikopteractiviteit vrijwel identiek in vergelijking met 2023 en 2022. In juli 2021 was er een kleine 10% minder activiteit maar dat was deels onder invloed van de corona crisis.

Juli 2024: 2.535 helikoptermeldingen boven de Benelux
Juli 2023: 2.550
Juli 2022: 2.571
Juli 2021: 2.387 (corona crisis)
Nota: een helikoptermelding is een helikopter die op een dag minstens één vlucht maakt.

 

Komkommertijd met bijna geen in- of uitschrijvingen uit het luchtvaartregister. 

Afgelopen maand juli 2024 kende geen in- of uitschrijvingen van helikopters in het Belgische of Luxemburgse luchtvaartregister.

Uit het Nederlandse luchtvaartregister werd de Airbus AS355N Ecureuil met registratie PH-ULK uitgeschreven.

De PH-ULK werd gebouwd in 2004 en vloog tot 2017 in de UK als G-STRL. Op 30 november 2017 kreeg het toestel een Nederlandse eigenaar en vloog het bij Heliair vanop de helihaven Harskamp. In maart 2019 kreeg het toestel zijn Nederlandse inschrijving als PH-ULK wat toepasselijk was voor de mooie groene helikopter. In bovenstaande foto zie je helikopter bijna niet in het groene landschap - foto © Tom Buysse - met onze dank.

Wij noteerden de laatste vlucht van de PH-ULK op 25 augustus 2023 en op 16 december 2023 werd het toestel zonder rotorbladen op een dieplader afgeleverd bij HangarOne op Teuge. Het toestel werd intussen deels uit elkaar gehaald en de servicable onderdelen zullen worden verkocht

Een knappe helikopter verdwijnt daarmee definitief uit onze Benelux-vloot maar werd bij Heliair reeds vervangen door de gele Airbus AS355F2 Ecureuil met registratie PH-BWS.

 

Oude Belg krijgt nieuw leven in Zuid-Afrika

Met 9.280 vlieguren op de teller en een respectabele ouderdom van 33 jaar werd de Airbus AS365N2 Dauphin met registratie OO-NSZ bij NHV in Oostende (B) op 23 augustus 2023 uitgeschreven uit het Belgisch luchtvaartregister. Tussen 2015 en 2022 vloog het toestel bijna onafgebroken voor de Nederlandse Kustwacht vanop Den Helder en de Rotterdamse Pistoolhaven. Foto © Tom Buysse - met onze dank.

Het toestel verhuisde in augustus 2023 naar Nieuw Zeeland en kreeg daar de registratie ZK-HDK voor Pacific AirHub. Maar lang bleef het toestel niet bij de Kiwi's. De gele Dauphin kreeg een nieuwe bestemming en kreeg een zee-verpakking voor de reis naar Zuid-Afrika

Het toestel is inmiddels op 20 juli 2024 in Zuid-Afrika aangekomen en vliegt nu als ZT-HCT bij Cape Town Helicopters.

 

Feedback van onze vraag naar de crash van de Robinson R22 HP met registratie OO-VCP

In de vorige editie van 'Nieuws uit de Benelux helikoptervloot' vroegen we uw medewerking om de omstandigheden uit te klaren van de crash van de Robinson R22 HP met registratie OO-VCP op zondag 7 oktober 1984. 

Twee lezers wisten ons wat te vertellen over deze crash waardoor we het ongevalsoverzicht van de OO-VCP konden aanvullen. We konden ook in het televisiearchief duiken en we kregen een uittreksel uit het nieuws met originele beelden van de crash. Je kunt dit hier nalezen en de beelden bekijken.

We kregen ook een uittreksel uit de memoires van de intussen overleden Brusselse zanger Lange Jojo. Hij was die dag passagier in de gecrashte helikopter en kwam er met een beenbreuk vanaf. Hij beschrijft zijn verhaal van de crash.

En we kregen ook hulp van de AAIB, de Belgische Luchtvaartongevallen onderzoekscel, die weliswaar 40 jaar na datum hun licht lieten schijnen op deze crash. Zoals we reeds eerder schreven zijn dergelijke ongevalsrapporten een bron van informatie hoe we als piloten crashes kunnen voorkomen. 

Dank aan iedereen die hieraan meewerkte, het was de moeite waard!   

 

Duitse Robinson R44 met registratie D-HUBI vliegt in België

De Robinson R-44 Raven I, met serienummer 0725 en gebouwd in 2000,  die eerder ingeschreven was als LN-OGD (in Noorwegen), OH-HTH (in Finland), FLARF-02748 (in Rusland) en N71877 (in de US) werd met registratie D-HUBI door Belgische eigenaars aangekocht.

Het toestel arriveerde in juli 2024 per dieplader via de weg vanuit Duitsland op de private helihaven De Perel van de Katoennatie (met ICAO-code EBHF) te Kallo.

Voor zover bekend zal deze knappe zwarte helikopter voor zijn Belgische eigenaars met zijn Duitse kenletters D-HUBI blijven vliegen. Foto © Andreas Gress - met onze dank.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *