Bezig met laden...

Logboek

Spaanse Defensie kiest voor NH90, H135 CH47 en Tiger

Spaanse Defensie kiest voor NH90, H135 CH47 en Tiger

De Spaanse Defensie heeft haar lange termijnvisie voor haar helikoptervloot vrijgegeven en toegelicht in een persbriefing eind vorig jaar. 

Het is niet verwonderlijk dat Airbus Helicopters gekozen wordt voor drie van de vier helikoptertypes. Spanje was een van drie stichtende landen van de Airbus groep (naast Frankrijk en Duitsland) en Airbus Helicopters heeft namelijk een fabriek in het Spaanse Albacete. Airbus heeft het voortbestaan van deze fabriek - met 500 medewerkers - altijd gelinkt aan orders van de Spaanse Defensie. In het totaal heeft Airbus 7.700 medewerkers in Spanje. 

Alleen voor het vierde type, een grote transporthelikopter, werd gekozen voor de Boeing Chinook. Niet verwonderlijk want Airbus Helicopters heeft geen dergelijke grote transporthelikopter in zijn gamma.

Type 1: Airbus NH90

  • De NH90 gaat zeven bestaande helikoptertypes vervangen en worden ingezet voor alle taken welke deze helikopters vandaag uitvoeren. Het betreft de
    • Bell UH-1H
    • Bell AB-212
    • Airbus Puma
    • Airbus Super Puma / Cougar
    • Airbus NH90
    • Sikorsky SH-60B/F
    • Seaking
  • Een aantal types is reeds uit dienst of wordt binnenkort uit dienst genomen. 

Type 2: Airbus H135    

  • De H135 gaat vier bestaande helikoptertypes vervangen en worden ingezet voor alle taken welke deze helikopters vandaag uitvoeren. Het betreft de
    • Airbus EC135
    • Airbus EC120
    • Sikorsky S-76C
    • Hughes 500M

Type 3: Airbus Tiger MkIII

  • De Tiger MkIII gaat twee bestaande helikoptertypes vervangen en worden ingezet voor alle taken welke deze helikopters vandaag uitvoeren. Het betreft 
    • Airbus Bo-105
    • Airbus Tiger 

Type 4: Boeing Chinook CH47

  • Boeing Chinook CH47

 

Deze langetermijnplanning (tot 2040) toont een duidelijke visie en kan met vier types alle missies aan die met 14 verschillende helikopters werden uitgevoerd. Het laat ook toe dat training van zowel piloten als technici sterk wordt vereenvoudigd. Deze duidelijke helikopterstrategie moet ook een gevoelige besparing met zich meebrengen.

Nu maar hopen dat de Tiger MkIII en de NH90, twee zeer cruciale helikopters in deze strategie, in de toekomst een betere beschikbaarheid kunnen tonen dan vandaag het geval is. 

Foto's © Airbus Helicopters

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *