Boeing en Sikorsky werken koortsachtig verder om tegen eind dit jaar een maidenvlucht te kunnen maken met de SB-1 Defiant, hun next-generation helikopter.
Een deel van de ontwikkeling van de SB-1 Defiant is gebaseerd op de vooruitstrevende technologie van de S-97 Raider, die reeds op 22 Mei 2015 zijn maidenvlucht maakte. Na een paar tegenslagen in het Raider programma werden de testvluchten met de Raider in April van dit jaar weer opgestart.
De SB-1 Defiant, is een high-speed rigid rotor co-co-axiale helikopter, bestemd voor het Amerikaans leger Joint Multi-Role Technology Demonstrator (JMR TD) programma. JMR TD is de voorloper van het geschatte USD100 miljard Future Vertical Lift (FVL) programma dat alle UH-60 Black Hawk helikopters en AH-64 Apache aanvalshelikopters zal vervangen in de volgende decennia.[
De Defiant zit nu in een cyclus waarbij de turbines, de rotoren en de speciale propeller aan grond aan allerlei zware testen worden onderworpen om het risico bij de eerste maidenvlucht maximaal te beperken.
In het JMR TD programma moet de Defiant van Sikorsky en Boeing het opnemen tegen de Bell V-280 Valor, de nieuwste generatie tiltrotor. Daar waar de Defiant hoopt eind dit jaar te kunnen vliegen heeft de Bell V-280 reeds zijn maidenvlucht en een deel van zijn testprogramma achter de rug. In het artikel van 21 Juni kon je de status lezen van het Bell V-280 programma.
Met Sikorsky (Lockheed-Martin concern), Boeing en Bell in de race heeft het Amerikaans leger alle mogelijke experten die het nodig heeft om de nieuwe generatie helikopters een succes te maken. Het geschatte orderbedrag van 100 miljard Dollar is voor deze bedrijven mer dan een levensverzekering...
Wordt ongetwijfeld vervolgd!