Bezig met laden...

Logboek

Vliegen in slechte weersomstandigheden

Vliegen in slechte weersomstandigheden

We vonden een interessante video van de Amerikaanse NEMSPA (National EMS Pilots Association), een vereniging van de Amerikaanse EMS piloten. Deze beroepsvereninging streeft naar 'zero crashes' met EMS helikopters en geeft daarom aanbevelingen om veiliger te vliegen.

Dikwijls moeten EMS of reddingshelikopters in moeilijke omstandigheden uitvliegen. De reddingshelikopter is soms het laatste redmiddel voor mensen in nood en de piloten zijn zich van deze zware verantwoordelijkheid bewust. In vele gevallen nemen ze extra risico's om toch hun missie te kunnen verderzetten.

In de periode tussen 1998 en 2009 waren er in de US 148 crashes met een EMS-helikopter. In 62 gevallen vloog de EMS-helikopter gecontroleerd in de grond en in de helft van deze crashes waren slecht weer of duisternis de oorzaak. Maar telkens waren het piloten ten allen prijze hun reddingsmissie wilden doorzetten.  

NEMSPA is zich van deze beroepsernst bewust maar stelt toch de veiligheid van de piloot en zijn passagiers boven de uitvoering van de missie. De aanbevelingen voor EMS missies zijn simpel maar dwingend! 

  • Wat te doen bij zichtbaarheid beneden de VFR minima? Drie optie's:
    1. Missie afbreken en terug naar de basis vliegen of
    2. Zoek een veilige landingsplaats en zet de helikopter neer of
    3. Als je een IFR toestel en IFR rating hebt, vlieg onder IFR verder. 
  • En vergeet niet:
    1. Vlieg nooit lager dan 300 voet bij dag
    2. Vlieg nooit lager dan 500 voet bij nacht
    3. Vlieg nooit beneden 10-30 KIAS (knots indicated airspeed)

Deze aanbevelingen zijn ook voor ons van toepassing. Wie heeft nog niet in marginale zichtbaarheid toch de basis bereikt en een zucht van verlichting geslaakt? Ja, zowat iedere helikopterpiloot.

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *