Bezig met laden...

Logboek

Begin van een nieuw NL Apache-tijdperk (foto's)

Begin van een nieuw NL Apache-tijdperk (foto's)

Van 25-jaar oude Delta naar moderne Echo

Het binnenhalen van de nieuwe vloot Nederlandse Apache helikopters is zichtbaar begonnen. Op de tweede dinsdag in december vlogen de eerste twee kisten na hun modernisering vanuit de Boeing-fabriek in Arizona naar 302 Squadron op thuisbasis Fort Hood in de Amerikaanse staat Texas. De 25 jaar oude Delta’s zijn getransformeerd tot de hoogste standaard: de Apache Echo versie 6. Je leest er meer over in onderstaand artikel dat eerder verscheen in het Defensiemagazine De Vliegende Hollander.

De Q-31 en Q-32 landen om 3.02 PM bij 302 Squadron. Daar worden ze feestelijk onthaald door de lokale brandweer met de traditionele waterbogen. Met de overhandiging van de logboeken van beide heli’s draagt de Defensie Materieel Organisatie (DMO) de toestellen ceremonieel over aan het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK). Het markeert het begin van een nieuw Apache-tijdperk.

Amerikaanse configuratie

De gemoderniseerde Apaches bevatten diverse onderdelen van de oude Nederlandse AH-64D's, in de volksmond ‘Delta’ genoemd. Voor hergebruik worden ze allemaal gecontroleerd, getest en soms geüpdatet naar de laatste standaard. Uiteraard heeft de AH-64E (kortweg Echo) ook een heel aantal nieuwe systemen, zoals computers, radarsystemen, sensoren, radio- en navigatiesystemen, transmissiesystemen en composiet rotorbladen. Ook het motorvermogen is verhoogd. Alles is opgebouwd op een splinternieuwe romp inclusief volledig nieuwe bedrading en leidingen.

De Nederlandse Apache is nu identiek aan de Amerikaanse configuratie. Volgens DMO-projectleider luitenant-kolonel John de Groot voldoet dit product meer dan volledig aan de Nederlandse eisen zoals deze in de projectopdracht zijn verwoord. Nederlandse aanpassingen, die bij de AH-64D noodzakelijk waren, zijn op dit moment dan ook niet gepland.

Wat staat er nog op de planning?

De komende periode worden op deze twee productiehelikopters de zogenoemde ‘missiekits’ geïnstalleerd. Dit zijn systemen zoals de radar bovenop, Manned-Unmanned Teaming, een zelfbeschermingssysteem, de missile pods en rocket lauchers. Met deze apparatuur is de Apache een operationeel inzetbare gevechtshelikopter. De opbouw hiervan gebeurt door het 302-personeel. Dat wordt standaard ondersteund door een Amerikaans bedrijf, waar onder meer veel voormalige Amerikaanse Apache-techneuten werken.

Het Militair Type Certificaat wordt naar verwachting omstreeks 1 februari afgegeven door de Militaire Luchtvaartautoriteit. Direct daarna krijgen de toestellen een formele laatste controle voordat ze voor de Nederlandse wet- en regelgeving ook luchtwaardig worden verklaard.

Volgens het leverschema heeft Fort Hood in april zes van de acht Echo’s ontvangen. Vlak daarna starten de transitietrainingen voor alle Nederlandse vliegers en monteurs. Eind 2023 arriveren de eerste nieuwe toestellen op Vliegbasis Gilze-Rijen.

Beeldreportage: van Delta naar Echo

Een 25 jaar oude Apache Delta ombouwen naar het nieuwste Echo-model is een aardig karwei. Niet alleen het ontmantelen van de oude helikopter en de opbouw naar de nieuwe variant, maar ook het logistieke traject en de registratie van alle onderdelen in SAP is een flinke kluif. Het traject is er één met vele tussenstops, nog meer procedures en evenzoveel formulieren.

De acht Delta’s van Fort Hood worden door het Amerikaanse 392 Combat Training Squadron naar de ruim duizend kilometer verderop gelegen ontmantelingslocatie van Boeing in Huntsville (Alabama) gevlogen. De twintig helikopters van Gilze-Rijen moeten naar dezelfde plek. Deze leggen dus een veelvoud van de afstand af via weg- en zeetransport.

 

 

De Delta's uit Gilze-Rijen worden op Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW) gereed gemaakt voor weg- en zeetransport om vervolgens naar de Antwerpse haven te vertrekken. Vanuit Antwerpen worden de helikopters in ongeveer twee weken verscheept naar Baltimore (Maryland, Verenigde Staten).

 

 

In Baltimore is het Traffic Bureau van Defensie gevestigd dat alle im- en export van Nederlandse defensiegoederen verzorgt. Vanuit de haven vervolgen de toestellen hun reis over de weg naar Huntsville. Aangekomen bij Boeing in Huntsville worden de oude helikopters van de oplegger getakeld en naar binnen gereden. Daar worden ze volledig ontmanteld. Veel onderdelen, zoals de vleugels en cockpitstoelen, worden hergebruikt.

 

 

De US Army voert namens Nederland bij Boeing de finale acceptatietesten uit. Eenmaal geslaagd voor dit examen, worden de heli’s overgebracht naar hun thuisbasis. De Apaches bestemd voor Fort Hood vliegen daar vanaf de Boeing-fabriek naartoe. Die voor Nederland worden met een US Air Force transportvliegtuig vanuit Phoenix naar Nederland gebracht. Na aankomst draagt de DMO de kisten over aan het CLSK.

 

Dit artikel verscheen eerst in de december 2022 editie van "De Vliegende Hollander" (klik hier voor het ganse magazine)

Bronvermelding: De Vliegende Hollander - editie 12/2022 (overname met toestemming)
Tekst: Jopke Rozenberg-van Lisdonk
Foto's: MCD, DMO, Boeing en 302 Squadron 
Copyrights: Ministerie van Defensie (NL) - met onze dank voor de medewerking

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *