Bezig met laden...

Logboek

Als laatste presenteert Leonardo (Agusta Westland) zijn 2019 resultaten

Als laatste presenteert Leonardo (Agusta Westland) zijn 2019 resultaten

Traditioneel is het Italiaanse Leonardo (het vroegere Agusta Westland) de laatste helikopterfabrikant die zijn resultaten over het voorbije jaar bekendmaakt.

CEO Giampiero Cutillo verwees in zijn toelichting naar het verbeteringsproces welke de onderneming bij zijn aantreden in 2017 is begonnen. Dit heeft zijn vruchten afgeleverd en Leonardo Helicopters wist het jaar 2019 af te sluiten met een omzet van €4 miljard, een groei van 5,6% over 2018. De winstgevendheid evolueerde ook positief om met 10,7% voor het eerst "double digits" te schrijven.

Kerncijfers voor 2018 & 2019

in € miljoen  2018 2019 Delta 2018-2019
Nieuwe bestellingen 6.208 4.641 -25,2%
Orderboek 12.151 12.551 +3,3%
Omzet 3.810 4.025 +5,6%
EBITA 359 431 +20,1%
Return on Sales 9,4% 10.7% +1,3%

In de sector van de burgerhelikopters ziet Leonardo zich als marktleider dankzij de strategie van de product familie: AW139, AW169 en AW189. De acquisitie van Kopter met de SH09 zal de productlijn nog verder versterken aan de onderkant met een zeer moderne en performante helikopter.

Leonardo heeft met de ontwikkeling van de AW139M en AW169M nu mogelijk gemaakt dat de AW139 en AW169 zowel civiele als militaire operaties kunnen vliegen. Ook de SH09 kan volgens CEO Cutillo ook een militaire versie krijgen op basis van hetzelfde platform. In 2019 was de MH-139 (een JV met Boeing) een commercieel succes met de verkoop aan het Amerikaans leger (als de Grey Wolf). Ook de AW119 kreeg een militaire versie en werd door het Amerikaans leger aangekocht als hun nieuwe trainingshelikopter TH-73. 

In het totaal leverde Leonardo in 2019 156 nieuwe helikopters uit een daling met 21 tegenover 2018 toen er 177 werden uitgeleverd.

Uitgeleverde helikopters per type:   2018       2019    
AW139 / W3 69 69
AW169 21 30
AW189 / AW149 15 4
AW109 / AW119 / AW009 / SW4 56 34
NH90 11 11
Andere (AW101, CH47, AW159 Lynx) 5 8

De strategie van de "dual use", waar op basis van hetzelfde helikopterplatform zowel een civiele als een militaire versie kan worden gebouwd, is de oplossing om grotere serie's te kunnen bouwen en een betere prijs te kunnen aanbieden. Ook op gebied van naverkoop en onderdelenvoorziening moet dit duidelijk voordelen bieden.

Voor 2020 ziet Leonardo Helicopters een doortrekken van de evolutie van de laatste jaren. Leonardo wil competitiever zijn, iets sneller groeien dan in 2019 en terug een "double digit" winstgevendheid afleveren. CEO Cutillo vertelde er wel bij dat hij in deze vooruitzichten geen rekening heeft gehouden met eventuele gevolgen van de corona-crisis.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *