Gedurende de afgelopen European Rotors 2024 waren we op bezoek bij Webmanuals. We wilden meer weten komen over het bedrijf dat zicht sterk maakt het 'All-in-One Document Management System' te zijn voor de luchtvaart.
Dat en het feit dat alle geledingen van de luchtvaart de afgelopen jaren wordt geconfronteerd met een bijna onoverzichtelijke stortvloed aan reglementen en documenten waren de aanleiding voor een gesprek met Paul Sandstrom, de COO van Webmanuals.
Ondanks het feit dat in 2024 we in de luchtvaart streven naar snelle digitale documentuitwisseling is de ontbrekende comptabiliteit tussen de verschillende systemen en standaarden de reden waarom een platform zoals WebManuals een absolute noodzaak is. En eenmaal een document klaar is begint het een nieuw leven: het moet goedgekeurd worden, verspreid worden naar de betrokkenen, eenvoudig zijn voor de lezer om zijn informatie op te zoeken, updates krijgen en deze aan de betrokken verspreiden, gemonitord worden op compliance, enz. En zoals alles in de luchtvaart moet ook alles 'traceble' zijn en 'auditable'.
Webmanuals heeft een platform gebouwd om alle luchtvaartreglementering en documentatie te organiseren en 'up to date' te houden, zowel op gebied van vliegprocedures, AOC, MRO, technische handboeken, reglementeringen, opleidingen, enz. En als resultaat is bijvoorbeeld de EFB (electronic flight bag) altijd 'up to date' zonder dat de piloot urenlang aan het werk moet. Idem dito krijgen de luchtvaarttechnici altijd de laatste informatie in hun systemen.
En je hoeft niet alles zelf te doen. WebManuals heeft overeenkomsten met de regulators, fabrikanten en een ganse reeks partners die specifieke documenten aanleveren zodat de moeilijke klus om alles 'compliant' en 'up to date' te houden op slag eenvoudig wordt.
Na mijn discussie met Paul Sandstrom kon ik eigenlijk moeilijk begrijpen dat er helikopteroperatoren of luchtvaartbedrijven zijn die dit zelf correct kunnen bolwerken. Sommigen zullen zeggen dat het zo complex is dat fouten onoverkomelijk zijn maar in de luchtvaart kun je dat risico niet nemen.
We hadden het ook over een 'search mode' als je bij incidenten een procedure in je EFB moet gaan opzoeken. Ook hier is de Webmanuals Amelia AI op voorzien zonder dat je minutenlang in de handboeken moet gaan zoeken. We suggereerden ook om een 'voice mode' in de search mode te ontwikkelen zodat een helikopterpiloot informatie kan opvragen in de EFB zonder de controls los te laten.
Web Manuals is meer dan alleen een documentbeheersysteem want compliance partners zorgen voor de luchtvaartreglementering, manual partners zorgen voor de specifieke luchtvaarthandleidingen en documentatie, en de software connector partners zorgen voor de connecties met verschillende luchtvaartsystemen.
Bristow, Babcock en KLM gebruiken het systeem. De ervaring met WebManuals van de derde grootste helikopteroperator ter wereld, PHI Aviation, kun je hier lezen.
Foto & video © WebManuals