Bezig met laden...

Logboek

Probleem met brandstofaanduiders in de EC135

Probleem met brandstofaanduiders in de EC135

Vorige week donderdag berichtten we dat Bond Helicopters, een grote helikopteroperator met 22 helikopters van het type EC135 (hetzelfde type als de helikopter die in Glasgow crashte), op 11/12/2013 een paar uur lang al zijn Eurocopter EC135 aan de grond heeft gehouden omdat bij minstens een toestel de fuel-aanwijzing niet correct werkte.

Er was even paniek in het helikopterwereldje en vele andere operatoren die met EC135 vliegen moesten hun verantwoordelijkheid nemen en beslissen of ze met de EC135 verder konden vliegen; wat de meeste overigens deden. Ook Bond besliste na enkele uren nazicht van zijn andere EC135's om verder te vliegen. Dat Bond deze beslissing nam zonder ruggespraak met Eurocopter of het Britse CAA wekte wrevel op en de communicatie verliep ook al niet van een leien dakje.

Toch blijkt Bond nu wel gelijk te krijgen. Na grondige controle van de toestellen bij Bond Helicopters en twee andere Europese operatoren bleek dat de brandstofaanwijzers van sommige EC135 niet altijd de juiste inhoud aangaven.

Eurocopter bevestigde intussen het onderzoek en vertelde erbij dat sommige brandstofaanwijzers meer fuel tonen dan er in werkelijkheid in de tanks aanwezig is. De Low Fuel melding zou dan weer wel onafhankelijk van dit systeem goed werken, maar de piloot zou maar laat een waarschuwing krijgen en geen pre-alert.

Meeste operatoren met EC135 hebben inmiddels beslist om de veiligheidsmarge voor minimum fuel op te drijven naar 100kg A1 Jetfuel.

Of er een verband is met het ongeval in Glasgow is niet uitgemaakt; er werd 95 liter fuel gevonden in het wrak van de gecrashte EC135, wat deze theorie zou kunnen ontkrachten.

In de Benelux vliegen er een aantal EC135's rond maar niet allemaal van hetzelfde type. De Lifeliners van de ANWB, de Nederlandse Politiehelikopters en de Medic van Heliventure zijn allemaal Eurocopter EC135 helikopters. We mogen ervan uitaan dat deze operators intussen hun brandstofaanwijzers wel tweemaal zullen getest hebben!

Intussen heeft EASA een Emergency AD 2013-0307  uitgegeven over dit probleem

Ook Eurocopter heeft een FAQ uitgegeven over deze problematiek.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *