Bezig met laden...

Logboek

Airbus krijgt zware klap in orderboek van de H175

Airbus krijgt zware klap in orderboek van de H175

Airbus Helicopters heeft het niet makkelijk met haar nieuwste ontwikkeling, de Airbus H175. 

Met grote aankondigingen werd het Belgische NHV in 2012 de lanceringsklant voor de H175, op de voet gevolgd door Bristow die ook een speciale status als 'vroege' klant kreeg. Het bleek het begin te zijn van een succesvolle lancering die de problematiek van de Super Puma kon doen vergeten. Iedereen was er zowat van overtuigd dat een medium-class helikopter, die goedkoper en flexibeler kon vliegen, stilaan de zware Super Puma's en de Sikorsky S92 zou vervangen.

In december 2014 werden de eerste twee H175 helikopters uitgeleverd aan operator NHV en bestelde NHV bij Airbus in het totaal 16 H175 helikopters. Ook Bristow dacht dat de H175 een ideale helikopter was om in de olie- en gas offshore economischer te vliegen en besloot tussen 2013 en 2017 in het totaal 22 helikopters van het type aan te kopen. 

De crisis in de offshore olie-en gasindustrie veranderde snel de ganse dynamiek in de helikopterwereld. Alle grote helikopteroperatoren kwamen in de financiële problemen en moesten ofwel drastisch reorganiseren ofwel een Chapter 11 proces ondergaan om hun ondernemingen te redden. 

Zo kwam ook Bristow in een zware financiële storm en moest ze met Airbus een overeenkomst maken om leveringen van de Airbus H175 uit te stellen. Maar deze maatregel, was niet voldoende en Bristow moest uiteindelijk ook bescherming vragen tegen zijn schuldeisers onder de Chapter 11 procedure.    

Onder de Chapter 11 procedure wist het management te bekomen dat het order voor de 22 H175 helikopters werd vernietigd. Letterlijk schrijft Bristow in zijn kwartaalrapport: "On September 30, 2019, the Debtors filed a motion with the Bankruptcy Court to approve a settlement agreement with Airbus Helicopters S.A.S. in regards to the rejection of the purchase contract for 22 H175 helicopters. On October 3, 2019, the Bankruptcy Court entered an order approving the agreement with Airbus Helicopters S.A.S. to reject our aircraft purchase contract for the 22 H175 helicopters." 

Dit is een belangrijke aderlating voor het orderboek van de Airbus H175 helikopter. Het totale order bedroeg volgens Bristow $390,3 miljoen en Bristow heeft het bedrag van $30.6 miljoen afgeschreven die het als voorschot had betaald. 

In het totaal zijn zowat 40 productiehelikopters van het type H175 gebouwd (zie complete lijst - dank aan Rotorspot.nl) maar is het orderboek stilaan leeg aan het lopen. NHV heeft nog een order op afroep voor 3 H175 en we hebben geen weet van andere belangrijke orders in het orderboek. Of Airbus in 2019 nog nieuwe bestellingen kon optekenen is niet geweten en we wachten daarvoor op het jaaroverzicht van Airbus dat rond 25 januari 2020 zal worden gepubliceerd. Eind 2015 kon Airbus victorie kraaien met 101 orders voor de H175 in haar orderboek. 

In december 2017 maakte Airbus nog bekend dat het de productie van de H175 moest verhogen naar 15 per jaar om in 2020 een ritme van 30 stuks per jaar te bereiken. Maar in 2018 leverde Airbus Helicopters slechts 4 stuks van de H175 uit en in 2019 zal het volgens onze bronnen niet meer zijn.

Uiteindelijk is de H175 nog niet geworden wat Airbus ervan verwacht heeft. De crisis in de olie- en gasindustrie heeft daarover anders beslist. Anderzijds blijft de Super Puma H225 het nog beter doen dan de H175, zijn gedoodverfde vervanger. 

Het kan verkeren zei Bredero!

Foto copyright: Airbus Helicopters

Video: landing van de H175 op de superjacht Dilbar van de Rus magnaat Alisher Usmanov

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *