Helikopter s 'nachts besturen is omgaan met extra werklast en minder visuele hulp. Hoewel vlieginstrumenten worden gebruikt onder zowel Night Visual Flight Rules (VFR) als Instrument Flight Rules (IFR), moet op een bepaald moment tijdens een nachtvlucht ook rekening gehouden worden wat er buiten de helikopter te buiten te zien is.
Wat er 's nachts buiten de helikopter te zien is, varieert enorm tussen de bijna 'daglicht' omstandigheden bij het vliegen over een stad bij volle maan tot de volledige duisternis van afgelegen gebieden zonder enige maan of significante grondverlichting. Veilig vliegen is afhankelijk van piloten die de juiste vliegvaardigheden toepassen met behulp van de combinatie van informatie van vluchtinstrumenten en van buiten de helikopter.
De meeste helikopterpiloten vliegen meestal en hoofdzakelijk bij daglicht. Nachtvliegen, zelfs als het wordt uitgevoerd door voldoende gekwalificeerde piloten, zorgt voor een extra niveau van complexiteit. In de meeste gevallen beschikken piloten die 's nachts opereren over de nodige kennis en vaardigheden en vliegen ze met daarvoor goed uitgeruste helikopters.
Een piloot die gekwalificeerd is om 's nachts visueel te vliegen (Night VFR kwalificatie), moet over de extra vaardigheden en uitrusting beschikken om de helikopter te besturen door gebruik te maken van vluchtinstrumenten en door gebruik te maken van meer gedetailleerde vluchtprocedures. Een veilige nachtzicht-vlucht vereist de juiste toepassing, het gebruik en de integratie van alle informatiebronnen. Vergeleken met een visuele vlucht overdag, is er meer nachtelijke visuele vlucht dan op het eerste gezicht lijkt.
Opletten geblazen
De extra risico's die inherent zijn aan visuele vluchten 's nachts zijn: verminderde visuele signalen, verhoogde kans op perceptuele illusies en het daaruit voortvloeiende risico van ruimtelijke desoriëntatie. Deze gevaren kunnen echter effectief worden beheerst. Hieronder vindt je geschikte strategieën die de risico's van visueel vliegen 's nachts aanzienlijk kunnen verminderen.
- Nachtvliegen is veel moeilijker dan overdag vliegen. Zorg ervoor dat u zowel actueel als bekwaam bent met gedisciplineerde instrumentvliegen. Ken uw eigen persoonlijke beperkingen op het gebied van vliegen met minimale of geen visuele referenties. Vlieg alleen in omgevingen die uw mogelijkheden niet te boven gaan.
- Zorg ervoor dat uw helikopter goed is uitgerust en houd rekening met alle beschikbare operationele informatie, inclusief de beschikbaarheid van hemelse en terrestrische verlichting, voordat u zich vastlegt om 's nachts of tegen het laatste licht te vertrekken voor een visuele nachtvlucht.
- Sommige nachten en sommige terreinen zijn donkerder dan andere. Uitstekende zichtomstandigheden kunnen nog steeds resulteren in geen zichtbare horizon of contrast tussen lucht en grond. Onbedoeld vliegen in instrumentweersomstandigheden (IMC) is 's nachts ook moeilijker te vermijden.
- Weet altijd waar het vliegtuig zich bevindt ten opzichte van het terrein en weet hoe hoog je moet vliegen om ongezien terrein en obstakels te vermijden.
- Blijf je bewust van illusies die kunnen leiden tot ruimtelijke desoriëntatie - ze kunnen iedereen treffen. Weet hoe je illusies kunt vermijden en ervan kunt herstellen door te vertrouwen op instrumentvliegen.
- En zoals steeds: in geval van twijfel, blijf veilig aan de grond!
Foto © Tom Buysse