NHV is verheugd aan te kondigen dat NHV Denemarken de eerste exploitant op de Noordzee is die is goedgekeurd voor het uitvoeren van "Operations with Operational Credits – Helicopter Special Authorization Category I (Heli Sa Cat I) Operations" van EASA (European Union Aviation Safety Agency).
Deze goedkeuring is geïntroduceerd om het aantal beschikbare en toegankelijke alternatieven binnen het beschikbare brandstofbereik te vergroten.
Vergeleken met de standaardregelgeving geeft deze speciale goedkeuring meer operationele mogelijkheden, waaronder:
- Verminderd minimaal zicht tot 300 meter. De gebruikelijke eis is 550 meter, dus de speciale goedkeuring biedt een aanzienlijke reductie.
- Met behulp van het Instrument Landing System (ILS) kunnen we nu afdalen naar 150 voet. Als de luchthaven de mogelijkheid heeft om Low Visibility Procedures (LVP) te gebruiken, dan mogen we afdalen naar 130 voet. Dit is een aanzienlijk verschil met de gebruikelijke minimale daalhoogte op een ILS, die doorgaans 60 meter bedraagt.
- Lagere weervereisten voor alternatieve vliegvelden als het weer marginaal is op onze bestemming. Dit biedt ons een substantiële verbetering van het aantal operationele dagen en een beter laadvermogen voor onze klanten. De weervereisten voor alternatieve vliegvelden worden teruggebracht van een zicht van 1000 meter naar een zicht van 600 meter, en het wolkenplafond wordt teruggebracht van 400 voet naar 300 voet.
Om deze goedkeuring te verkrijgen, moest NHV Denemarken een helikopter besturen met een 4-assige automatische piloot met automatische level-off-mogelijkheden, een functie die aanwezig is in alle Airbus H175-helikopters van NHV.
Bovendien moest de bemanning een theoretische en praktische simulatortraining volgen om aan de goedkeuringseisen te voldoen. Al de NHV-piloten hebben deze training gevolgd tijdens de meest recente trainingen in de simulator in Marseille.