Bezig met laden...

Logboek

US NTSB publiceert finaal report over de crash van de Bell 525 Relentless

US NTSB publiceert finaal report over de crash van de Bell 525 Relentless

Na vele maanden heeft de Amerikaanse NTSB (National Transportation Security Board) haar finaal rapport uitgebracht over de tragische crash met het prototype van de Bell 525 Relenthless. Bij de crash kwamen de twee testpiloten om het leven.

De officiele oorzaak van de crash wordt in het rapport letterlijk als volgt weergegeven: "A severe vibration of the helicopter that led to the crew's inability to maintain sufficient rotor rotation speed (Nr), leading to excessive main rotor blade flapping, subsequent main rotor blade contact with the tail boom, and the resultant in-flight breakup.

De NTSB maakt ook een duidelijke verwijzing naar de "fly by wire" besturing van de Bell 525 waar ze zegt dat het gedurende de ontwikkelingsfase van het prototype niet bedacht was dat er geen mechanische feedback was op de besturingsorganen; er was geen vibratie merkbaar op de cyclic van de "fly by wire" besturing, daar waar bij een conventionele besturing er duidelijke vibratie zou zijn geweest in de cyclische besturing dewelke de piloten misschien tot andere actie zou doen beslissen hebben. 

Daarnaast waren er ook nog een aantal andere aspecten die bijgedragen hebben tot de crash die uitgebreid worden besproken. In de marge van deze crash denkt de NTSB eraan om een bij "fly by wire" besturing een aantal andere procedures en testen in te voeren. Daarnaast is er ook een aanbeveling om bij testvluchten van prototype ook een uitgebreide monitoring en recording te verplichten. Deze aanbevelingen kun je hier lezen.

Bell heeft nog niet publiek gereageerd op het rapport maar was als betrokken partij reeds voordien op de hoogte. Het rapport is niet dermate dat het een einde stelt aan de "fly by wire" besturing bij helikopters maar zal Bell er wel toe dwingen om zijn operationele veiligheidsgrenzen aan te scherpen in de software van de besturing.  

Luchtvaartconsultants Aerossurance hebben hun eigen overzicht en analyse gemaakt van de crash; interessant om lezen.

Nota: Deze link geeft toegang tot al de verslagen en documenten die de NTSB gebruikt heeft gedurende het onderzoek.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *