Bezig met laden...

Logboek

Is lot van de basis Koksijde bezegeld?

Is lot van de basis Koksijde bezegeld?

Sinds verschillende jaren is er speculatie rondom het voortbestaan van de militaire basis in Koksijde.

We kregen nu een persbericht van Defensie over de basis Koksijde.

De 1ste Wing Basis Koksijde (1W/BKOKS) maakt deel uit van 1Wing, gevestigd in Beauvechain. 1W/BKOKS verzekert de Search and Rescue (SAR) permanentie en de Maritieme Operaties (MAR) . Voor de SAR werden de Sea King toestellen vervangen door de NH-90 NATO Frigate Helicopter (NFH), voor de MAR wordt tot eind 2021 nog de Alouette III (ALIII) gebruikt, waarna deze opdracht ook door NFH-vloot zal uitgevoerd worden.

In ondersteuning en uitvoering van deze beide (SAR en MAR) opdrachten, zijn er nu nog ongeveer 330 militairen voorzien op de vliegbasis Koksijde, waaronder het personeel nodig voor de eigenlijke uitvoering van de operaties, het technisch ondersteunend personeel en de operationele steundiensten zoals de luchtverkeersleiding, de brandweer en bird control. Vooral het personeelsbestand van de operationele steundiensten is kritiek. De activiteiten op de vliegbasis zijn ondergebracht in grotendeels verouderde infrastructuur die over een groot gebied verspreid is. Op basis hiervan heeft Defensie in samenspraak met de lokale autoriteiten een studie uitgevoerd naar alternatieven, met als doel de uitvoering van de opdrachten te rationaliseren en naar de toekomst te blijven verzekeren.

Op 23 april 2019 organiseert Defensie een overleg met gemeente Koksijde, de stad Oostende en de provincie West-Vlaanderen met aansluitend een persconferentie in het Provinciehuis Boeverbos in Brugge, in aanwezigheid van Generaal-majoor Vlieger Frederik Vansina, commandant van de Luchtcomponent, Generaal-majoor Frédéric Goetynck, commandant van de Divisie CIS & Infrastructuur, de heer Marc Vanden Bussche, burgemeester van Koksijde, de heer Bart Tommelein, burgemeester van Oostende en Mevrouw Sabien Lahaye-Battheu, gedeputeerde van de provincie West-Vlaanderen. Tijdens de persconferentie wordt de aanwezige pers ingelicht over het resultaat van de studie en krijgt ze een duidelijk beeld van het beslissingsproces en de uitvoeringsmodaliteiten van deze reorganisatie.

Tot zover het persbericht van Defensie. 

In de zomer van 2017 gaf minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) reeds te kennen dat de luchtmachtbasis te groot geworden was voor louter SAR en MAR-opdrachten. Er lagen twee opties op tafel: 1) ofwel blijft S&R in Koksijde, weliswaar vanuit een kleinere basis, 2) ofwel verhuizen de Seaking en de NH90-reddingshelikopters naar een andere thuisbasis, vermoedelijk de luchthaven van Oostende.

De aanwezigheid van de Oostendse burgemeester Tommelein op de bespreking morgen is minstens een hint naar de tweede optie. Overigens is de bezettingsgraad van de Oostendse luchthaven nu niet van dien aard dat er geen ruimte zou zijn voor operaties die nu vanop de basis in Koksijde worden uitgevoerd. Na het verdwijnen van de Alouettes blijven er slechts 4 NH-90 helikopters meer over.

In een scenario waar de militairen effectief verhuizen naar Oostende zal er waarschijnlijk ook geen plaats meer zijn voor een kleiner vliegveld voor de West Aviation vliegclub, die nu ook gebruik maken van de basis Koksijde. Het 300 hectare grote domein op minder dan 2 kilometer van de kust zal snel een gegeerd en zeer waardevol object vormen voor verkavelaars en binnen de kortste keren een nieuwe bestemming krijgen.

Klik hier om een mooi overzicht te krijgen van alle aspecten van het domein Basis Koksijde.

Dit is de presentatie van 2017/2018 toen er voorstellen werden geformuleerd over de toekomst van de Basis .

Het zou heel spijtig zijn mocht er weer een vliegveld in Vlaanderen verdwijnen maar het ziet er wel naar uit. Morgen komen we meer te weten...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *