Met 'HCare Classics' biedt Airbus Helicopters een oplossing die ervoor zorgt dat oudere modellen militaire helikopters op het hoogste niveau kunnen blijven presteren. Hiermede komt Airbus tegemoet aan een mogelijke nood aan helikopters ingeval van conflictsituaties.
Wereldwijd komen meer dan 2.500 helikopters van de Airbus families Dauphin, H120, Puma, Gazelle en Alouette in aanmerking. Toch erkennen militaire gebruikers met grote en vaak oudere vloten, upgrades en retrofits als een belangrijke hefboom om ervoor te zorgen dat hun helikopters zo lang mogelijk in dienst kunnen blijven.
Voorbeelden van dergelijke recente moderniseringsprogramma's zijn de Puma van de Britse Royal Air Force en de Fennecs en Panthers (respectievelijk 36 en 34 toestellen) van de Braziliaanse luchtmacht (AvEx). Onder leiding van de Braziliaanse dochteronderneming van Airbus Helicopters, Helibras, hebben de Fennec en de Panther helikopters nieuwe elektronische gestuurde, krachtigere en zuinigere motoren gekregen en extra moderne uitrusting, waardoor ze minstens 20 jaar langer in dienst kunnen blijven.
Het succes van deze programma's heeft aangetoond dat het een duidelijke meerwaarde heeft om de moderniseringsmogelijkheden bij militaire helikopters ook uit te breiden tot civiele exploitanten van helikopters die niet meer in productie zijn. En zo kwam begin 2020 het HCare Classics-serviceaanbod van de grond, met als doel de ondersteuning van "legacy"-reeksen, d.w.z. helikoptermodellen waarvan de productie nu is gestopt, vanaf de levering van reserveonderdelen tot aan tot upgrades die uiteindelijk kunnen leiden tot nieuwe toepassingen en een langere levensduur.
Het aanbod werd gelanceerd in november 2021 met twee verschillende fasen: de eerste, in uitvoering, betreft de ondersteuning van de Puma-, Gazelle-, H120- en Dauphin-helikopters. Een tweede fase, die dit jaar van start gaat, betreft de oudste nog in productie zijnde versies van helikopters, zoals de twin-turbine Ecureuils of de oude versies van BK117 en EC135 (niet uitgerust met Helionix).
Een ander ambitieus programma betreft de MLU (Mid Life Update, oftewel midliferenovatie) van de Dauphin. De productie van de helikopter is net beëindigd in Marignane, maar er vliegen nog steeds 800 eenheden over de hele wereld. Dit betekent dat de Dauphin een belangrijke toekomst in handen heeft van zijn operators, op voorwaarde dat deze up-to-date wordt gehouden. Bijvoorbeeld de modernisering van de avionics en het dashboard van de N3-modellen maken deze equivalent van de Dauphin N3+.
De combinatie van een dergelijk moderniseringsprogramma en extra budgetten voor de militaire luchtvaart, die nu in vele landen vrijkomen, zou op middellange termijn een boost kunnen geven aan de huidige lage paraatheidsgraad van onze westerse militaire helikoptervloten.