De Bell V-280 Valor Tiltrotor maakte eergisteren zijn tweede publieke demonstratievlucht op de terreinen van Bell in Amarillo, Texas.
De 30 minuten durende demo-vlucht was echt overtuigend althans volgend ex-generaal Jeff Schloesser, nu executive vice president bij Bell. De V-280 Valor, een technologie demonstrator in het US Army's Future Vertical Lift programma, werkte ook een aantal hover- en lage manoeuvres af.
De V-280 Valor is een van de twee technologie demonstrators die in 2014 door de US Army zijn geselecteerd in het Future Vertical Lift programma om de toekomstige generatie helikopters te bouwen. Naast de V-280 Valor van Bell is ook de SB1 Defiant, een joint-venture tussen Boeing and Sikorsky (Lockheed Martin Corp.) geselecteerd maar de SB1 Defiant heeft tot op heden geen testvlucht gemaakt.
In de huidige versie kan de V-280 Valor aan een snelheid van 195 kts vliegen maar Bell zal dit verder opdrijven in de komende maanden tot de geplande maximale snelheid van 280 kts. Het toestel zal in zijn finale configuratie 14 soldaten en 4 bemanningsleden kunnen transporteren voor een missie op 200 Nm afstand, zijnde een range van 400 Nm. Het heeft ook een triple fly-by-wire besturingssysteem.
Bell is duidelijk een stevige stap aan het zetten om een geduchte concurrent te blijven in het militaire Future Vertical Lift programma. Als Bell in de komende maanden de geplande snelheid en bereik kan bewijzen zal de SB1 Defiant sterk uit de hoek moeten komen. Toch vermoeden we dat zowel de Bell als de Boeing / Sikorsky modellen uiteindelijk hun weg zullen maken naar de US Army en daarna ook naar de ander Westerse militairen.