Bezig met laden...

Logboek

Kort nieuws: Agusta A109 - DHC Apache - Australische SeaHawks - PAF wil 'heavy lift' helis kopen

Kort nieuws: Agusta A109 - DHC Apache - Australische SeaHawks - PAF wil 'heavy lift' helis kopen

Italiaans leger neemt Agusta A109 helikopters uit dienst

Na 45 jaar heeft het Italiaanse leger zijn laatste Agusta A109 uit dienst genomen.  De militaire Agusta (nu Leonardo) A109 werd in de jaren 1970 ontwikkeld als een lichte helikopter met turbinemotoren. In 1976 kwam het in dienst bij de AVES-vloot (Aviazione Esercito). De A109 werd ingezet voor verbindingsmissies, maar heeft het ook operationele verkennings-, observatie- en luchttransportactiviteiten uitgevoerd.

De laatste Agusta 109, gebaseerd op het AVES Training Center, vertrok vanop de Chelotti helihaven in Viterbo naar het 1e AVES "Idra" Support Regiment in Bracciano, Rome, om gedemilitariseerd te worden. Het Italiaanse leger heeft de A109 vervangen door de moderne Leonardo AW169 helikopter.

De Belgische Luchtmacht kocht in 1988 46 Agusta A109 Hirunda BA helikopters waarvan de leveringen van begin 1992 tot februari 1994 liepen. Het dossier kreeg destijds grote bekendheid door de zogenaamde 'Agusta'-affaire omwille van de betaling van smeergeld aan politieke partijen in België.

Sinds augustus 2021 zijn er nog slechts 10 Agusta A109 in dienst van de Belgische luchtmacht; deze kregen 2 jaar geleden een IFR-upgrade. Ook hier is het stilaan tijd dat het leger zijn helikopterstrategie voor de toekomst gaat vastleggen en de vervanging van de A109 BAi gaat plannen.

Foto copyright: Aldo Bidini - gebruikt onder GNU Free Documentation License, Version 1.2

 

Apache AH-64D van DHC maakt voorzorgslanding

Afgelopen woensdag 20 oktober, heeft een Apache AH-64D van de basis Gilze-Rijen een voorzorgslanding gemaakt op het vliegveld Teuge. 

De piloot van de Apache kreeg een melding van een branddetector en verklaarde de procedure PAN PAN PAN. Dit is een radiocall waarmee de piloot aan de ATC duidelijk maakt dat hij een technisch probleem heeft. Na de voorzorgslandinglanding op Teuge werd geen brand opgemerkt maar kwamen de technici het toestel nakijken. Blijkbaar ging het om een vals alarm.    

 

Australisch leger laat Sikorsky MR-60 terug vliegen

Op 16 oktober moesten de Australiërs hun Sikorsky MH-60R SeaHawks aan de grond houden na een noodlanding in de Filipijnse zee op 13 oktober. De bemanning werd licht gewond opgepikt door reddingsboten. In afwachting van het onderzoek naar de oorzaak van de noodlanding hield het leger de overige SeaHawks aan de grond.

Nu, een week later heeft het leger, na een voorlopig onderzoek, vastgesteld dat de noodlanding van de Sikorsky MH-60R SeaHawk geen impact heeft op, of verband heeft met de overige MH-60R SeaHawks. Zodoende is de 'grouding' van de ganse vloot terug opgegeven en kan de Marine de SeaHawks terug inzetten.

Foto credit: MoD Australië

 

Filipijns leger wil 'heavy lift' helikopters kopen

Het Filipijns nieuwsagentschap rapporteert dat de PAF (Philippine Air Force) een studie heeft gemaakt in verband met de aankoop van zware transporthelikopters. Dit werd bevestigd door luitenant-kolonel Mariano Maynard die vertelde dat de technische werkgroepen uitzoeken welke helikopters hiervoor in aanmerking komen.

Maynard wilde de geruchten niet bevestigen dat de PAF interesse zou hebben in de aankoop van Boeing CH-47F Chinook helikopters. PAF heeft intussen reeds 11 van haar bestelde 19 Sikorsky S-70i Black Hawk helikopters ontvangen. De overige 8 zouden eind 2021 geleverd worden.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *