Bezig met laden...

Logboek

Overzicht van de helikopter business in het tweede kwartaal 2024

Overzicht van de helikopter business in het tweede kwartaal 2024

De GAMA, de beroepsvereniging van de General Aviation Manufacturers, heeft de wereldwijde leveringen en verkoopcijfers van de helikopterindustrie in het tweede kwartaal 2024 gepubliceerd.

Wij hebben de verkoop van civiele en militaire helikopters vergeleken met dezelfde periode vorig jaar en hieronder in een tabel verwerkt.

Vergelijking Q2 2024 vs. 2023
Fabrikant 2023 # 2023 $ 2024 # 2024 $ extra info
Airbus 70 $425.7m 71 $438m info
Bell - civiel 35 $154,7m 32 $124m info
Bell - militair (2) 7 - 13 -  
Enstrom 0 $0m 0 $0m  
Guimbal 7 $3m 7 $2,9m  
Leonardo 51 $401m 45 $367m info
MD Helicopters 0 $0m 0 0  
Sikorsky - civiel 0 $0m 0 $0m  
Sikorsky - militair (2) 11 - 15 -  
Boeing - militair (1) (2) 7 - 19 -  
NH Industries (2) 4 - 3 -  
Robinson 80 $58,8m 89 $67m  
Schweizer 0 $0m 1 $0,6m  

(1) Boeing rapporteert ook haar 'remanufactured' helikopters maar in bovenstaande tabel worden alleen de nieuwe helikopters opgenomen. In Q2/2024 heeft Boeing 29 AH-64 Apache remanufactured uitgeleverd (2) Er worden geen bedragen bekendgemaakt voor de militaire uitleveringen.

 

Detail Robinson types
Type Q2 - 2023 Q2 - 2024
R22 6 4
R44 43 50
R66 31 35

 

Een paar vaststellingen bij de cijfers:

Airbus Helicopters

  • Qua aantal uitleveringen is Airbus in dit kwartaal tweede met 71 helikopters net na marktleider (in aantal helikopters) Robinson die 89 helikopters uitleverde.
  • Airbus Helicopters heeft in het tweede kwartaal 2024 één helikopters meer uitgeleverd dan vorig jaar. Herinner 2019, toen Airbus 90 helikopters uitleverde in het tweede kwartaal. CEO Bruno Even kondigde wel aan dat hij de output verder wil opkrikken maar dit zou slechts in 2025 resultaat geven.  
  • Het succesmodel was de H125 met 26 uitleveringen maar er werden ook weer 2 stuks H225M (Super Puma) uitgeleverd. De H125 is hiermede wereldwijd de derde bestverkochte helikopter in het kwartaal na de Robinson R44 en R66.
  • De uitleveringen van de nieuwe vijfbladige H145 waren 11 helikopters, drie minder dan vorig jaar in het tweede kwartaal.  

Leonardo Helicopters

  • Leonardo rapporteerde over het tweede kwartaal 2024 een daling van het aantal uitgeleverde helikopters van 51 in 2023 naar 45 in 2024
  • De AW139 was in dit kwartaal het succesmodel met 16 uitleveringen, vorig jaar 14, ook de AW189 met 3 uitgeleverde helikopters blijft in trek bij Leonardo. 

Bell Helicopters 

  • Bell Helicopters bouwt 3 helikopters minder vorig jaar.   
  • Bell leverde in het tweede kwartaal van 2024 19 stuks JetRanger 505 X uit, evenveel dan in 2023. Als kleinere turbinehelikopter moet het de Robinson R66 met 35 stuks laten voorgaan. 
  • De Bell 407GXi was goed voor 9 uitgeleverde helikopters wereldwijd; vorig jaar 10 stuks.

Robinson Helicopters

  • Ondanks een verkoop campagne om de Robinson R22 te herlanceren door de nieuwe CEO David Smith worden slechts 4 helikopters van het type R22 uitgeleverd. Concurrent Guimbal met de Cabri G2 kon dit kwartaal 7 helikopters uitleveren. 
  • De R44 is weer eens de meest verkochte helikopter ter wereld dit kwartaal, niet minder dan 50 stuks werden uitgeleverd waarvan 39 stuks van de R44 Raven II. Ook de R66 met 35 uitgeleverde helikopters deed het zeer goed in het tweede kwartaal 2024.    

en de anderen:

  • Net als vorig kwartaal levert Enstrom niets uit dit kwartaal. Het kondigde wel een aantal verkopen aan.  
  • Sikorsky levert in dit kwartaal weer geen burgerlijke helikopters uit. Het verkoopt 9 Black Hawk helikopters en doet daarmee veel slechter dan 2022 toen het nog 25 Black Hawks uitleverde. De productie van de CH-53K King Stallion is ook nog niet op dreef, ook hier geen toestel uitgeleverd.
  • Guimbal kon 7 burgerhelikopters verkopen in het tweede kwartaal 2024. Het kijkt ook om helikopters te leveren voor de Airbus VSR700, maar of dit een succes wordt is niet duidelijk.  

Daar waar de verkopen van helikopters in 2023-2024 duidelijk in de lift zitten is dit niet het geval bij de uitleveringen. We zien geen heropflakkering van de uitleveringen in de helikopterindustrie en dit heeft grotendeels te maken met de problematiek rond de toeleveringen die een snelle productie-verhoging niet mogelijk maakt. Naast dit probleem laat Robinson weten dat het moeilijkheden heeft om extra productiepersoneel aan te werven maar het kon toch 10% meer helikopters bouwen dan in 2023.

Bell, Leonardo en Sikorsky kunnen hun orderboek opkrikken door extra-militaire bestellingen en de daaraan verbonden relatief goede marges. Maar deze uitleveringen zullen wel over de komende jaren gespreid worden. De leveringstermijnen van militaire helikopters zijn nu meer dan 3 jaar voor de eerste productie van een nieuw order. 

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *