In de Nederlandse Staatscourant van 6 maart 2024 verscheen de "Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 4 maart 2024, nr. IENW/BSK-2020/210358, tot wijziging van de Regeling nationale veiligheidsvoorschriften luchtvaartuigen in verband met het toepassen van de onder de basisverordening inzake EASA geboden mogelijkheid van een opt out voor zwaardere MLA’s (Micro Light Aircrafts)."
Hierdoor is het toegestaan om ULM-vliegtuigen (MLA) tot 600 kg MTOM te registreren in het Nederlands Luchtvaartregister. Dit is mede tot stand gekomen omdat AOPA Nederland sinds 2018 in gesprek was met het ministerie van Transport en heeft kunnen wegen op de wijziging van de nationale wetgeving en geschikt kunnen maken voor deze wijziging in MTOM (Maximum Take Off Weight).
De belangrijkste argumenten waren dat de meeste ULM's vlogen met een hoger gewicht dan de toegestane 450 kg MTOM. De studenten kregen te horen dat ze zich aan de wet moesten houden, maar vliegen over de MTOM was geen probleem. Dit moest worden rechtgezet. Sommige van de Microlights waren ontworpen voor een hogere MTOM, maar andere niet. Er is tegenwoordig een reeks moderne, snelle en goed uitgeruste, goed ontworpen ULM's op de markt die beter kunnen presteren dan veel oude vliegtuigen.
Helispot vroeg AOPA om na te gaan of ULM-helikopters ook binnen het kader van deze wetgeving vielen en na overleg met het Ministerie I&W kregen we tot onze spijt te horen dat dit niet van toepassing is op ULM-helikopters. Volgens ons zijn alle helikopters vliegtuigen en zou het besluit hier zonder meer van toepassing moeten zijn maar blijkbaar heeft het ministerie daar een andere lezing over.
Het Ministerie I&W stelt dat een MLA (Micro Light Aircraft) niet gelijk is aan een MLH (Micro Light Helicopter) en dat de ULM-helikopters dus nog steeds binnen de bestaande beperking van 450 kg vallen. Op de vraag waarom MLH dan niet was voorzien binnen de Opt-Out 600 kg stelt het ministerie I&W dat er (citaat) 'geen capaciteit is om de MLH te betrekken bij de Opt Out 600 kg'.
Dit is een spijtige zaak omdat er een aantal mooie en relatief betaalbare ULM-helikopters op de Europese markt zijn die net binnen de categorie 450->600 kg vallen en deze nu niet in Nederland kunnen worden geregistreerd en gebruikt. In andere landen zoals Frankrijk, Italië en Duitsland is dit reeds enkele jaren toegestaan en zijn deze MLH's heel actief.
Ook in België is deze categorie MLH's nog niet toegestaan maar is ons door de bevoegde directeur van het Directoraat Generaal Luchtvaart bevestigd dat het nieuwe KB ULM, welke nog moet worden goedgekeurd, wel degelijk ULM-helikopters tot 600 kg zal toestaan.