Boeing beleeft niet de leukste momenten in zijn geschiedenis. De 2 fatale crashes met de nieuwe Boeing 737 MAX en de problematiek rondom de "snelle" certificatie van dit vliegtuigtype zullen Boeing voor een lange tijd achtervolgen. En dan spreken niet alleen van reputatieschade maar ook van de financiele impact.
Maar de helikopterafdeling kon donderdag 28 maart 2019 toch een succesvolle maidenvlucht maken met de nieuwe Boeing Chinook CH-47F Block II. Het enige minpunt was het ontbreken van de nieuw rotorbladen. Deze nieuwe rotorbladen zorgen ervoor dat de CH-47F Block II een 1.500 lbs extra nuttige lading kan meenemen. De MTOW zal dan 54.000 lbs of 24.500 kg bedragen. Met deze extra capaciteit zal de CH-47F Block II een JLTV (joint light tactical vehicle) door de lucht kunnen transporteren.
De eerste CH-47F Block II vloog op de terreinen van de Boeing fabriek in Philadelphia. Deze maidenvlucht was een maand sneller dan de planning.
De nieuwe versie van de Chinook heeft de volgende upgrades:
- meer nuttige lading
- verbeterde rotorbladen (met speciale swept-tip)
- aangepast brandstoftanks
- stevigere uitvoering van de cabine
- laatste versie avionics
- versterkte uitvoering van het mechanisch aandrijfmechanisme van de rotoren.
Boeing zal de nieuwe rotorbladen en het nieuwe aandrijfmechanisme installeren in de Boeing fabriek in Mesa, Arizona. Na de afwerking zal de CH-47F Block II een 18-maand durende testprogramma doorlopen.
Als alles naar wens verloopt hoopt Boeing op een miljarden-order voor de upgrade van zowat 500 Amerikaanse CH-47 helikopter naar versie CH-47F Block II.
Foto & video copyrights: Boeing