Airbus Helikopters verkoopt H145 helikopters aan Beierse politie
Airbus Helicopters gaat acht nieuwe H-145 helikopters leveren aan de Beierse politie. De bestelling werd op 3 december door de Beierse minister van Binnenlandse Zaken Joachim Herrmann bij de fabrikant geplaatst voor een totale prijs van €145 miljoen. De toestellen zullen gebouwd worden in de Beierse vestiging van Airbus Helicopters in het Beierse Donauwörth. De levering van de eerste helikopters staat gepland voor begin 2023.
De acht nieuwe politiehelikopters van het type Airbus H145 D3 (de nieuwste vijfbladige uitvoering) zullen beduidend krachtiger zijn dan de vorige acht helikopters van de 3 ton-klasse van het type Airbus Helicopter EC135. Deze worden al meer dan elf jaar door de Beierse politie gebruikt. Naast een grotere cabine wordt het mogelijke laadvermogen verdubbeld en de actieradius vergroot. Daarnaast neemt de snelheid toe met 30 km/u tot zo'n 240 km/u.
Het 120-koppige helikopter-eskader van de Beierse politie staat op twee locaties 24 uur per dag paraat. Afhankelijk van het soort gebruik zijn de helikopters uitgerust met de nieuwste aanvullende apparatuur zoals daglichtcamera's, warmtebeeldcamera's, zoeklichten, reddingslieren of lasthaken voor bluscontainers en externe lasten. Ongeveer een derde van de operaties zijn om vermiste personen op te sporen.
Foto © Airbus Helicopters
NOTAM niet langer 'Notice To Airmen Missions' voor de FAA
Een NOTAM is nog steeds een NOTAM, maar de woorden die worden weergegeven door het acroniem vertegenwoordigen nu de zoektocht van de FAA naar het moderniseren en gender-neutraliseren van luchtvaarttermen.
Vanaf donderdag 2 december betekent NOTAM: 'NOtice To Air Missions', in plaats van 'NOtice To Airmen Missions', wat volgens de FAA beter aansluit op de rol van de berichten en 'inclusief is voor alle vliegeniers en missies'. Het agentschap heeft alle relevante richtlijnen en regelgevende documenten van de voormalige lange termijn 'Notice to Airmen' verwijderd of aangepast.
Airbus kijkt uit naar militaire projecten
De afgelopen weken kwam Airbus regelmatig in het nieuws met aankondigingen over de verkoop van nieuwe helikopters. Vorige week nog toen Airbus aankondigde dat het een order voor 26 helikopters, waaronder zes van het nieuwe type H160, had ontvangen van het Saudische THC (The Helicopter Company). Maar intussen blijft de Europese helikopterbouwer hengelen naar twee belangrijke militaire ontwikkelingscontracten.
Het eerste en het belangrijkste contract dat Airbus voor het einde van het jaar graag zou ondertekenen is het contract voor de ontwikkeling en de verkoop van niet minder dan 169 militaire helikopters van het type H160M voor het Franse leger. Als alles goed verloopt moeten de eerste toestellen dan in 2026 geleverd worden. De allereerste H160 helikopter ter wereld werd vorige week aan operator ANH uit Japan uitgeleverd.
Een ander belangrijk militair contract is de MKIII-upgrade van de Airbus Tiger-aanvalshelikopter. Hiervoor moet nog overeenstemming bereikt worden tussen de drie Europese gebruikers van de Tiger: Frankrijk, Duitsland en Spanje. De vierde gebruiker van de Tiger, Australië, heeft afgehaakt en gaat zijn kwakkelende vloot van 22 Tigers in 2025 uit dienst nemen en vervangen door 29 Boeing Apaches.
De Tiger MKIII upgrade zal vooral bestaan uit: nieuwe sensoren, bemanningshelmen, nieuwe wapenuitrusting en communicatie- en avionics-systemen. Het is (nog) niet geweten hoeveel deze upgrade zal kosten.
SAF (Sustainable Aviation Fuel) beschikbaar voor helikopters op Schiphol
Neste, leverancier van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF), heeft een overeenkomst getekend om zijn SAF-product te leveren aan Jet Aviation op Amsterdam Schiphol Airport. De deal stelt Jet Aviation in staat om voor het eerst een continue levering van volledig gecertificeerde SAF tot stand te brengen.
De MY Neste SAF, die in zijn ongemengde vorm kan resulteren in een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen tot 80 procent ten opzichte van conventionele kerosine, wordt volledig geproduceerd uit hernieuwbare en duurzame afval- en restmaterialen zoals gebruikte frituurolie en dierlijke vetten. Jet Aviation zal een mengsel van 38% SAF en 62% conventionele kerosine beschikbaar stellen.
Neste kondigde in mei van dit jaar aan dat het haar bestaande raffinage capaciteit van hernieuwbare brandstoffen in Rotterdam zal aanpassen om 500.000 ton SAF (sustainable aviation fuel) per jaar te kunnen produceren. Een investering van €190 miljoen die voor eind 2023 zal operationeel zijn.
Airbus heeft reeds laten weten dat haar helikopters zonder problemen kunnen vliegen met een mengsel van 50% SAF. Ook Leonardo en Sikorsky hebben reeds succesvolle testen gevlogen met SAF.