Bezig met laden...

Logboek

Leonardo mono-turbine TH-119 is gecertificeerd als IFR helikopter

Leonardo mono-turbine TH-119 is gecertificeerd als IFR helikopter

Leonardo mag terecht juichen. Het mocht aankondigen dat haar TH-119 helikopter een IFR certificaat heeft gekregen van de Amerikaanse FAA (Federal Aviation Administration).

De TH-119 is de enige mono-turbine helikopter sedert tientallen jaren die een IFR goedkeuring heeft kunnen krijgen. Een IFR goedkeuring laat de piloot toe om in beperkte zichtbaarheid en moeilijke weersomstandigheden de helikopter veilig op basis van instrumenten te vliegen. Leonardo kon dit realiseren dank zij de vooruitstrevende avionics van Genesys Aerosystems en ontdubbelen van een aantal vluchtsystemen. Het certificatieproces nam niet minder dan acht maand in beslag.

De Leonardo TH-119 helikopter is gebaseerd op de AW-119 helikopter en is Leonardo's voorstel aan de Amerikaans marine om de verouderde Bell TH-57 helikopters te vervangen. Dit vervangingsproject is bekend onder de naam Advanced Helicopter Training System TH-73. De Amerikaanse marine wil in het totaal 130 van deze trainingshelikopters kopen. 

Leonardo heeft reeds aangekondigd dat bij selectie van de TH-119 door de marine, ze deze toestellen zal bouwen bij Leonardo’s FAA Part 21 fabriek in Philadelphia, waar alle AW119's voor de ganse wereld worden gebouwd. 

Volgens Leonardo wordt de TH-119 de beste mono-turbine training helikopter omdat hij over een aantal unieke mogelijkheden beschikt. Het is de enige full-spectrum helikopter die bijna elke trainingsvlucht aankan. Zonder problemen kan bijvoorbeeld worden overgeschakeld van een volledige autorotatie naar een aantal SAR procedures of naar het vliegen met speciale nachtbrillen.

De krachtige en betrouwbare Pratt & Whitney PT6B turbine geeft de TH-119 meer dan voldoende vermogen terwijl het extra stevige toestelframe weerstand kan bieden aan de vele trainingsvluchten die gepland staan. Het toestelframe kan door de technici ter plaatse worden hersteld na harde landingen.

De aanpassingen van de TH-119 zijn gemaakt op aangeven van Amerikaanse marinepiloten en voormalige instructeurs van de marinehelikopters. Zo werd onder andere een aanpasbare zetel gemaakt voor de waarnemer of de instructeur die het deze mogelijk maakt om een volledig zicht te hebben over de ganse cockpit.

De TH-119 is uitgerust met verstrekte skids en snel omwisselbare zolen om de ontelbare herhalingen van de landingen te weerstaan. De helikopter kan ook onder druk worden bijgetankt terwijl de rotoren draaien. Dit is een grote tijdwinst ten opzichte van andere trainingshelikopters.

Het voorstel van Leonardo is tegelijkertijd bijna zonder risico's, omdat het een aanpassing van een bestaande helikopter is en tegelijkertijd is het een zeer economisch interessant voorstel omdat een mono-turbine miljoenen dollars zal besparen in vergelijking met de aanbiedingen met bi-turbine helikopters. De voordelen zijn zowel op gebied van aankoop, onderhoud als gebruik.

Leonardo refereert ook aan het feit dat de AW-119 reeds in 40 landen actief is, zowel bij militairen, staatinstellingen als bij semi-publieke gebruikers. Zo heeft bijvoorbeeld het Portugees leger en New York City Department of Environmental Protection Police de helikopter reeds in dienst. De Belgische lezers onder ons zullen zich wellicht herinneren dat het Belgische leger in 1992 46 Agusta A109BA kocht, de voorloper van de AW-119.

Leonardo maakte een speciale TH-119 website om haar aanbieding voor de Amerikaanse marine kracht bij te zetten.

Naast Leonardo zijn ook Airbus Helicopters met haar bi-turbine H135 en de Bell 407GXI, een verdere ontwikkeling van de huidige TH-57 trainingshelikopter in de running om de 130 nieuwe helikopters te leveren.

De Amerikaanse marine zal haar keuze voor de Advanced Training Helicopter in November 2019 bekend maken. Leonardo heeft in elk geval een sterke aanbieding gemaakt die moeilijk te evenaren of te verbeteren zal zijn.

Foto: Cockpit van de TH-199 - copyright Leonardo

Update 06/08/2019

The Genesys configuration certified on the TH-119 includes 4 IDU-680 displays in a dual-sided PFD/MFD format with dual redundant ADAHRS, dual GPS/FMS, dual Data Acquisition Unit (DAU), and other supporting sensors. The Level A certified IDU-680 is a large EFIS display that offers high-resolution LCD glass depicting 3D Synthetic Vision, Highway-In-The-Sky (HITS), Enhanced HTAWS, Integrated FMS, Hover Vector, and many more features.  

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *