
De afgelopen maanden werd het meer en meer duidelijk dat Europa zijn vertrouwen in AAM (Advanced Air Mobility) aan het verliezen is. Het enthousiasme in Europa voor AAM was ook voorheen reeds minder groot was dan in de VS of China maar is nu nog dieper gezakt.
En de volgende evenementen hebben klaar en duidelijk bijgedragen aan het wegebben van de interesse in AAM in Europa:
- de faling van Volocopter, waarbij de ontwerpen en assets uit het bedrijf werden overgekocht door het Chinese Wanfeng
- de trieste saga rond de première van de Volocopter op de Olympische Spelen van Parijs in 2024; uiteindelijk werden er maar een paar testvluchten gehouden ver van de Olympische Spelen
- de faling van Lilium, waarbij ook weinig tot geen interesse was voor een doorstart op basis van een 'schuldenvrije' onderneming
- bij de faling van Volocopter en Lilium was er ook weinig tot geen interesse van de Duitse regering of de Duitse deelstaatregeringen om Volocopter en Lilium met de nodige leningen te ondersteunen
- de beslissing van Airbus Helicopters om zijn programma CityAirbus voorlopig (of definitief ?) te bevriezen
- weinig tot geen interesse van het Europees risk-capital om nieuwe engagementen aan te gaan in de AAM-industrie
- geen of weinig tastbare support van de lokale of nationale overheden
- het uitblijven van tastbare resultaten en type goedkeuringen
- en meer...
In de top 25 van de AAM Reality Index staan slechts 4 Europese bedrijven waarbij Volocopter intussen een Chinese speler is geworden. De VS met 10 en China met 8 bedrijven in de Top 25 zijn de voortrekkers in de AAM-industrie. China heeft met de EHang 216 de enige gecertificeerde AAM eVTOL ter wereld en is zeer actief om deze 'industrie op lage hoogte' in de markt te zetten.
Experten stellen dat de miljoenensteden in China de ideale testregio's zijn voor deze nieuwe luchttaxi's. Net zoals in de VS hebben deze steden dagelijks te kampen met het dichtslibben van het stadsverkeer en hebben ook zeer regelmatig te maken met ongezonde smog door de combinatie van de uitlaatgassen en weersomstandigheden. Blijft de vraag of AAM deze problematiek mede kan oplossen.
Intussen zullen we in Europa afwachten wie de bedrijven van de AAM-toekomst zijn...
Is dit het einde van de Europese eVTOL industrie? Nee, helemaal niet, integendeel maar zoals bij iedere startup-industrie komt na de vallende sterrenparade een herstructurering die de sector in alle aspecten zal consolideren en normaliseren en zal klaarstomen voor de technologische en economische realiteit. Jij en ik zullen binnen enkele jaren wel degelijk met een eVTOL kunnen meevliegen.
Foto credit Volocopter