De GAMA, de beroepsvereniging van de General Aviation Manufacturers, heeft de verkoopcijfers van de wereldwijde helikopterindustrie gepubliceerd voor het derde kwartaal 2023.
Het was duidelijk een slechter kwartaal vergeleken met het derde kwartaal 2022. In het totaal werden slechts 193 helikopters aan klanten uitgeleverd, 83 of 30% minder dan in het derde kwartaal vorig jaar toen er 276 helikopters werden uitgeleverd. Met uitzondering Leonardo heeft elke andere fabrikant aanmerkelijk minder helikopters uitgeleverd dan vorig jaar in het derde kwartaal.
Het resultaat is enerzijds opmerkelijk omdat alle fabrikanten een groot orderboek hebben maar anderzijds in lijn met de discussie die we sedert het afgelopen twee jaar horen over de 'supply chain'. Deze problematiek laat niet toe om snel de productie op te krikken. Integendeel in het derde kwartaal heeft de helikopterindustrie eens te meer de gevolgen van deze problematiek ondervonden.
Wij hebben de verkoop van civiele en militaire helikopters vergeleken met vorig jaar en hieronder in een tabel verwerkt. Noteer dat de vermelde bedragen niet de totale omzet zijn van de fabrikant in het kwartaal. Naast de omzet van de uitgeleverde helikopters moeten ook de omzet van MRO-diensten en uitleveringen van onderdelen worden gerekend die meestal hoger zijn als de helikopters.
Fabrikant | 2023 # | 2023 $ | 2022 # | 2022 $ |
---|---|---|---|---|
Airbus | 50 | $320m | 71 | $540,6m |
Bell | 23 | $127m | 49 | $232m |
Enstrom | 0 | $0m | 0 | $0m |
Guimbal | 6 | $2,5m | 9 | $3,6m |
Leonardo | 34 | $264m | 34 | $298,2m |
MD Helicopters | 1 | $3m | - | - |
Sikorsky - civiel | 4 | $71m | 0 | $0m |
Schweizer RSG | 0 | $0m | 2 | $1,2m |
Robinson | 58 | $41,2m | 66 | $44,5m |
Sikorsky - militair (2) | 3 | - | 20 | - |
Boeing - militair (1) (2) | 7 | - | 12 | - |
Bell - militair (2) | 5 | - | 6 | - |
NH Industries - militair (2) | 2 | - | 7 | - |
Totaal aantal helikopters | 193 | 276 |
(1) Boeing rapporteert ook haar 'remanufactured' helikopters maar in bovenstaande tabel worden alleen de nieuwe helikopters opgenomen. (2) Er worden geen bedragen bekendgemaakt voor de militaire uitleveringen.
Type | Q3 - 2023 | Q3 - 2022 |
---|---|---|
R22 | 2 | 5 |
R44 | 38 | 34 |
R66 | 18 | 27 |
Totaal | 58 | 66 |
Een paar vaststellingen bij de cijfers:
Airbus Helicopters
- Bij Airbus Helicopters zien we sterke daling qua in de uitleveringen. CEO Bruno Even gaf bij de start van 2023 toe dat de toeleveranciersketen een handicap was om een hogere omzet te realiseren.
- Airbus verliest zijn marktleider-positie qua aantal uitleveringen in dit kwartaal aan Robinson.
- Lees hier meer detail over de financiële kwartaalresultaten van Airbus Helicopters.
- Het succesmodel in dit kwartaal was de H125 met 22 uitleveringen. De H145 werd slechts 11 keer uitgeleverd wat een zeer zwak resultaat is in vergelijking met vorige kwartalen.
- Op het eind van het derde kwartaal bedroeg het Airbus orderboek 751 helikopters terwijl dit eind september 2022 792 stuks bedroeg en daling met 5,2% ondanks het feit dat Airbus Helicopters ook haar militaire bestellingen in haar orderboek meeneemt.
Leonardo Helicopters
- Leonardo rapporteerde een gelijk resultaat in vergelijking met vorig jaar wat betreft het aantal uitleveringen. Gezien de trend bij de andere helikopterfabrikanten is dit een zeer goed resultaat.
- Vooral de AW119Kx met 14 uitgeleverde helikopters deed het goed.
- De financiële resultaten van Leonardo Helicopters (klik hier) waren goed voor de afgelopen 9 maanden van 2023; het aantal orderboek steeg met 7% in waarde.
Bell Helicopters
- Bell Helicopters zette een zeer zwakke resultaat neer in het derde kwartaal van 2023; een halvering in het aantal uitgeleverde helikopters in vergelijking met het derde kwartaal 2022.
- Maar de financiële resultaten van Bell Helicopters in het derde kwartaal waren in elk geval veel beter dan de uitleveringen doen vermoeden. Het aantal uitgeleverde civiele helikopters was bedroevend laag.
- Bell leverde in het derde kwartaal van 2023 slechts 5 stuks JetRanger 505 X, in 2022 was 18 stuks. Met dit resultaat blijft de Bell 505 ver onder de 18 stuks die rivaal Robinson met de R66 turbinehelikopter heeft uitgeleverd.
Robinson Helicopters
- CEO Kurt Robinson vertelde begin dit jaar dat hij zeker 300 helikopters kon uitleveren 20 2023 gebaseerd op een sterk orderboek. Als Robinson dit wil realiseren moet het in het vierde kwartaal 112 helikopters fabriceren, of dit gaat lukken vertellen we u binnen drie maand. Ook hier speelt de 'supply-chain' parten ondanks het feit dat Robinson veel onderdelen 'in-house' fabriceert.
- Robinson verkocht in dit kwartaal slechts 2 helikopters van het type R22, concurrent Guimbal kon zijn duurdere Cabri G2 6 maal uitleveren. Is dit het einde van de R22?
- De R44 is de meest verkochte helikopter ter wereld dit kwartaal; 38 stuks ervan werden uitgeleverd. De tweede is de Airbus H125 met 22 uitgeleverde helikopters.
En de anderen:
- Enstrom leverde nog geen helikopters uit dit kwartaal, maar kreeg een doorstart en een nieuwe eigenaar. Laat ons hopen dat we Enstrom hier binnenkort terug op de tabellen mogen zien verschijnen.
- Sikorsky leverde in dit kwartaal vier burgerlijke helikopters uit. Dit is heel lang geleden dat Sikorsky dit aantal in een kwartaal bouwt. Het aantal uitgeleverde militaire helikopters daalde naar 3 stuks, nooit eerder zo laag.
Het derde kwartaal 2023 is al bij al een zeer zwak kwartaal geweest wat betreft aantal uitgeleverde helikopters. Ondanks vrij sterke orderboeken zijn de fabrikanten onder druk van supply-chain-problemen niet bekwaam om hun aantallen op peil te houden. Experten verwachten dat we het komende kwartaal geen noemenswaardige verbetering moeten verwachten in de toeleveringen.
Nu de offshore olie- en gasindustrie wereldwijd terug aan belang wint mogen we verwachten dat de grote helikopteroperatoren hun vloot zullen uitbreiden en een aantal vooral medium grote helikopters zullen aankopen. Deze toestellen kunnen ook makkelijk anders ingezet worden mocht de olie- en gasindustrie op middellange termijn terug aan belang zou verliezen.
De internationale onstabiliteit rond Oekraïne en ook Palestina maakt ook de militaire investeringen grote prioriteit krijgen en dat de grote fabrikanten een extra aantal orders kunnen verwachten. Airbus, Leonardo en Bell spelen hierop in door bepaalde civiele modellen ook in een militaire versie aan te bieden.