Bezig met laden...

Logboek

Op bezoek bij.... Bristow Kustwachthelikopter op EHMZ

Op bezoek bij.... Bristow Kustwachthelikopter op EHMZ

Het helikoptervriendelijke vliegveld van EHMZ nodigde ons uit voor reportage over de Kustwachthelikopter op het vliegveld Midden-Zeeland (EHMZ) en wij gingen daar natuurlijk graag op in.

De Kustwachthelikopter wordt in Nederland sinds november 2022 uitgevoerd door het Amerikaanse Bristow, de grootste helikopteroperator ter wereld. Bristow voert de missies van de Kustwachthelikopter uit vanop twee basissen, Den Helder en Midden Zeeland.

De Kustwacht en natuurlijk de Kustwachthelikopter zijn 365 dagen dag en nacht bereikbaar op het Kustwachtcentrum Den Helder. Ze zijn bereikbaar via alle mogelijke communicatiemiddelen, radiofrequenties, satelliettelefoon, mobiele en landtelefoon en e-mail. Sommige schepen hebben een noodradiobaken aan boord dat bij calamiteiten een signaal uitzendt met een positie welke het Kustwachtcentrum ontvangt. Maar ook helikopters en vliegtuigen hebben een ELT (Emergency Locator Transmitter) aan boord die in nood een signaal uitstuurt welke via een Cospas-Sarsatcontrolecentrum bij de Kustwacht terecht komt als het toestel boven zee in nood geraakt.

En dan start SAR (Search and Rescue) een internationale benaming voor het zoeken en redden van personen in nood op en in het water. Het is een internationale verplichting voor landen om dit geregeld te hebben. 

Verantwoordelijkheidsgebied zoek- en reddingsacties
De Kustwacht is verantwoordelijk voor de SAR zoek- en reddingsacties op het Nederlandse deel van de Noordzee, Waddenzee, IJsselmeer, Randmeren, de Zuid-Hollandse stromen bestaande uit Hollandsch Diep en Haringvliet, en de Zeeuwse stromen, bestaande uit Veerse Meer, Grevelingenmeer, Volkerak, Oosterschelde en Westerschelde.

In het vluchtinformatiegebied Amsterdam (FIR) ook de Kustwacht ook verantwoordelijk voor het opsporen van vermiste vliegtuigen en helikopters. De Amsterdam FIR strekt zich uit boven het Nederlandse grondgebied en een groot deel van de Noordzee.

Basis EHMZ (vliegveld Midden-Zeeland)
Op de basis EHMZ heeft Bristow een Kustwachthelikopter van het type Leonardo AW189 met registratie PH-NCG gestationeerd en bij ons bezoek kregen we deskundige uitleg van hoistoperator Danny Huisman. Dit PH-NCG (verwijzing naar Netherlands Coast Guard) is een van de twee SAR-helikopters die de Kustwacht kan inzetten voor het uitvoeren van zoek- en reddingsacties, medische evacuaties en het transport van een mobiel brandweerteam naar een incidentschip.

De helikopter en zijn uitrusting

De Leonardo AW189 is een krachtige 8,3 tons bi-turbine helikopter met twee General Electric turbines die elk 2.000pk vermogen leveren. Het toestel is inclusief rotoren 17,6 meter lang, 5,1 meter hoog en 14,4 meter breed. Het toestel heeft een maximumsnelheid van 313 km/u. Bristow reserveert drie AW189 toestellen in voor de Kustwachthelikopter zodat er altijd 2 helikopter inzetbaar zijn. Het zijn de PH-RSQ, de PH-SAR en de PH-NCG.   

De SAR-helikopter heeft een reddingcapaciteit van 19 personen of ruimte voor twee brancards of een combinatie hiervan. De cabine biedt ruimte voor de behandeling van patiënten. De helikopters zijn uitgerust met navigatie-, communicatie-, opsporings- en videoapparatuur en andere hulpmiddelen, waaronder:

  • een dubbele hoist (lier);
  • verschillende harnassen en systemen om drenkelingen veilig aan boord te hoisten;
  • een warmtebeeldcamera (infrarood/elektro optical) om drenkelingen op te sporen;
  • een volledige geïntegreerd medisch station met vaste patiëntmonitor, zuurstof en volledig inventaris van een ambulance;
  • een groot zoeklicht onder de helikopter;
  • een brancard;
  • een reddingsvlot om vanuit de helikopter te lanceren.

Bemanning
De bemanning van een Kustwachthelikopter bestaat uit 5 personen: de piloot boordcommandant, de copiloot, de hoistoperator (lierbedienaar), een medic (medische urgentie ambulancier) en de winchman (reddingszwemmer). Ook de hoistoperator heeft een opleiding als ambulancier en kan de medic bijstaan. Zowel op de basis EHMZ als op Den Helder is er 365 dagen per jaar, dag en nacht, een bemanning aanwezig waardoor de Kustwacht bij noodgevallen zelfs twee helikopter tegelijk kan uitsturen.

Missies tussen leven en dood
De beide Kustwachthelikopters krijgen per jaar gemiddeld 200 oproepen waarvan zowat de helft in de loop van de missie wordt afgeblazen omdat de vermiste, of het slachtoffer intussen is teruggevonden of zichzelf in veiligheid kon bringen of gewoonweg een vergissing was. Een andere 85 missies worden wel degelijk uitgevoerd maar zijn niet levensbedreigend van aard of omvatten een speciale training.
Maar jaarlijks voeren beide Kustwachthelikopters samen gemiddeld zowat 15 opdrachten uit die wel degelijk over leven en dood gaan en waarbij de bemanning onder hoogspanning staat en in de moeilijkste omstandigheden mensen gaat redden. "En dat zijn nu net de missies waaruit de bemanning zijn motivatie haalt." vertelt hoistoperator Danny Huisman.

We hebben Bristow hoistoperator Danny bedankt voor de interessante presentatie van de Kustwachthelikopter activiteiten en wensen het team van de Kustwachthelikopter in Midden-Zeeland en Den Helder nog veel veilige reddingen toe!    

Foto's © Tom Buysse
Dank aan Wytze Adriaanse van EHMZ voor de medewerking

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *