Het Amerikaanse leger heeft drie extra CH-47F Block II Chinooks besteld bij Boeing Helicopters. De Lot 3-contracttoekenning, ter waarde van $ 135 miljoen, is onderdeel van de moderniseringsinspanningen van het Amerikaanse leger.
"Het is van cruciaal belang dat soldaten hun bestemming bereiken en de uitrusting hebben die ze nodig hebben om de missie te volbrengen," aldus Heather McBryan, vice-president en programmamanager van Boeing Cargo Programs. "De verhoogde laadcapaciteit en het uitgebreide bereik van de CH-47F Block II stellen het Amerikaanse leger in staat om te voldoen aan de veranderende vereisten voor zware missies over de hele wereld."
Deze contracttoekenning volgt op de aankondiging van het Amerikaanse leger in februari dat het doorgaat met de volledige productie van het CH-47F Block II-programma. Boeing leverde het eerste productietoestel van het type CH-47F Block II in juni aan het leger, gevolgd door het tweede in september.
Met verbeteringen aan de aandrijflijn en het frame is de CH-47F Block II-configuratie sterker, met 4.000 pond extra brutogewicht (MTOW) van de helikopter en een aanzienlijk hogere liftcapaciteit. Bovendien vergroten innovatieve wijzigingen aan het brandstofsysteem de missieradius van bijna alle ladingen. Gecombineerd met verbeterde duurzaamheid en de mogelijkheid om betaalbare toekomstige upgrades te maken, zal de CH-47F Block II voldoen aan het gewenste doel van het leger om nog minstens 40 jaar te vliegen.
Over de Chinook CH-47F Block II
De CH-47F Block II heeft een aantal upgrades vooral op gebied van de snelheid en het laadvermogen in vergelijking met de huidige Chinook CH-47F maar de nieuwe geavanceerde ACRB, Advanced Chinook Rotor Blades, wil het leger vooralsnog niet hebben. De ACRB's veroorzaakten in de testen te veel trillingen en 'stall' problemen in de achterste rotor.
De Block II uitvoering van de Chinook CH-47F kreeg een versterkt aandrijfsysteem om het extra vermogen van de turbines naar de rotoren te brengen. Dit resulteerde in meer lift en meer vliegvermogen. De Chinook kan nu meer tillen, op hogere hoogte vliegen en dit bij hogere temperaturen. De brandstoftanks werden aangepast en de Chinook kreeg een verbeterde, lichtere romp.
In cijfers:
- MTOW - Maximum brutogewicht wordt 54.000 lbs is nu 50.000 lbs
- Maximum vlieghoogte: 20.000 voet
- 8% meer vliegafstand
- 10% meer vermogen
- Rotorkop kan meer vermogen verwerken
- Kan 100 gallon meer brandstof meenemen
- En ook een verbeterde avionics.
Foto credit Boeing - Collin Magonigal, US Army Aviation Flight Test Directorate.