Bezig met laden...

Logboek

HAL geeft een update over zijn helikopterprojecten

HAL geeft een update over zijn helikopterprojecten

HAL (Hindustan Aeronautics Limited - India) is een Indisch luchtvaart-staatsbedrijf die een speciale helikopterdivisie heeft in Bangalore. Bedoeling van HAL is een eigen luchtvaartindustrie te bouwen in India die de Indische Defensie kan voorzien van alle helikopters die het nodig heeft. De helikopterdivisie van HAL wordt geleid door CEO, G.V.S. Bhaskar, die sinds 1984 voor HAL Helicopters werkt. 

Dat dit niet altijd van een leien dakje loopt is duidelijk op te maken uit een gespannen relatie tussen HAL en de Indische luchtmacht. Een voorbeeld is het project NUH, het Indische programma Naval Utility Helicopter. Terwijl HAL zich in alle bochten plooit om dit toestel te mogen produceren en daarvoor een marine DHRUV Advanced Light Helicopter (ALH) heeft klaargestoomd, heeft Defensie openlijk dit toestel als niet geschikt beoordeeld. 

In het project voor een lichte helikopters voor het grondleger en de luchtmacht staat HAL er iets beter voor. Het heeft een aanbieding gemaakt in samenwerking met Russian Helicopters voor de lichte bi-turbine Ka-226T. Het toestel zou volledig conform zijn aan de eisen van het leger en de joint venture heeft reeds een productiefaciliteit op het oog om de toestellen te bouwen. Klein detail: Defensie heeft zijn goedkeuring nog niet gegeven.

Een eigen ontwikkeling van HAL, de 3-ton LUH (Light Utility Helicopter), werd op 7 februari initieël gecertificeerd voor de Indische luchtmacht. Drie prototypes hebben reeds 550 vluchten gemaakt en de volgende testserie is gepland voor deze maand. Raar maar waar, de LUH is ook de concurrent van de Ka-226T voor de vervanging van de Alouettes en de Lamas die het leger nog in dienst heeft.   

De LCH (Light Combat Helicopter) is klaar en HAL verwacht een bestelling van 150 toestellen voor de Indische Luchtmacht en het grondleger. Deze bestelling zou zijn toegezegd tegen het einde van het jaar. HAl is alvast gestart met de bouw van de eerste toestellen. Hier is het leger vrij positief over het toestel en heeft sinds begin deze maand een testcampagne opgezet met twee LCH-helikopters in Leh. 

Ondertussen is HAL gestart met de initiële ontwikkeling van een 10-12 ton IMRH helikopter (Indian Multirole Helicopter) op basis van een eigen investering. HAL wil er 350 stuks aan het leger verkopen om de oude Russian Helicopters Mi-17 op termijn te vervangen. Ook hier is het leger niet erg geïnteresseerd in de voorstellen van HAL, ze hebben meer interesse in de nieuwe technologieën die Bell of Sikorsky bouwen voor de Future Vertical Flight programma's in de USA. 

Staatsbedrijf HAL wil duidelijk dat het Indische leger geen vreemde helikopters meer aankoopt maar het leger heeft een reeks moeilijkheden met toestellen van HAL gehad en is daardoor heelwat kritischer geworden. Het staat anderzijds buiten kijf dat een staatbedrijf dicht bij de beslissers staat en zorgt voor binnenlandse kennis en lokale werkgelegenheid.  

Foto copyright:  HAL India - foto van de LCH gevechtshelikopter

Externe link (Forbes) : Is de Hal LCH beter dan een Boeing Apache?

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *