Op een persconferentie vorige week gaf Airbus Helicopters CEO zijn analyse over Airbus Helicopters in het afgelopen jaar 2022.
In 2022 registreerde Airbus Helicopters 374 bruto-orders (netto: 362), wat het aanhoudende marktherstel benadrukt met een knappe 216 verkochte lichte éénmotorige helikopters. In 2021 registreerde Airbus Helicopters 419 bruto-orders (netto: 414).
De leveringen stegen van 338 in 2021 tot 344 in 2022, wat bijdroeg aan het voorlopige marktaandeel van Airbus Helicopters van 52% op de civiele en para-civiele markt. De vlieguren van de helikoptervloot van Airbus zijn nu terug op het niveau van vóór COVID 2019.
"2022 was een jaar waarin Airbus Helicopters zijn herstel verstevigde, in een context van instabiliteit met de oorlog in Oekraïne en een fragiele toeleveringsketen. Onze teams zullen hard blijven werken om aan de klantenbehoeften te voldoen en onze verplichtingen in 2023 na te komen", aldus Bruno Even, CEO van Airbus Helicopters. "Onze bestellingen kwamen van 203 klanten in 48 landen, wat het belang van ons wereldwijde netwerk onderstreept en laat zien dat in onzekere tijden de rol van helikopters belangrijker is dan ooit."
Nieuwe wegen werden geopend, met belangrijke eerste leveringen:
- De eerste ACH160 werd in juli 2022 geleverd aan een Braziliaanse klant, vervoerd door een Airbus Beluga.
- Kort daarna kwam de H160 van All Nippon Helicopter in Japan in dienst.
- De Franse marine nam de eerste H160 voor SAR-operaties in ontvangst.
- In oktober leverde het bedrijf de eerste H135's aan het Spaanse ministerie van Binnenlandse Zaken na de grote bestelling slechts tien maanden eerder.
Er werden belangrijke ondersteunings- en dienstencontracten getekend voor zowel het civiele als het militaire bereik. Hoogtepunten zijn onder meer:
- NHIndustries-contract met NAHEMA voor de Franse en Duitse NH90's,
- Vervolgcontract met het Amerikaanse leger voor meer dan 480 UH-72A- en UH-72B Lakota-helikopters.
- The Helicopter Company tekende In-Service HCare-contracten voor zijn vloot van 20 H145's en zes ACH160's.
"Het is geen verrassing dat veiligheid momenteel een prioriteit is voor veel landen. Dit komt tot uiting in ons orderboek met een belangrijk contract voor 27 H125's met onze jarenlange partner, de Braziliaanse strijdkrachten. We hebben een grote upgrade van de Tiger-helikopter voor de Franse en Spaanse legers gelanceerd en we boeken ook vooruitgang met het ontwerp van de H175M-assemblagelijn in Broughton als we de New Medium Helicopter-campagne in het VK winnen, "vervolgde Even.
Airbus Helicopters bleef ook vooruitgang boeken op zijn routekaart voor de-carbonisatie, die is gebaseerd op een drievoudige aanpak met behulp van SAF, hybridisatie en elektrificatie.
"De onthulling van onze DisruptiveLab demonstrator op de Airbus Summit 2020 is een nieuwe belangrijke stap in het koolstofvrij maken van verticale lift. De helikopter die op 13 januari 2023 voor het eerst vloog, zal aantonen dat we in staat zijn om de CO2-uitstoot met 50% te verminderen. Onze toewijding aan duurzaamheid zorgde er ook voor dat we meer partnerschappen hebben gesmeed die de ingebruikname van de CityAirbus NextGen, ons eVTOL-prototype, zullen ondersteunen," vervolgde Even.
Airbus Helicopters bleef ook innoveren voor de militaire markt. Het bedrijf bevorderde de ontwikkeling van zijn eigen onbemande luchtsysteem (UAS), de VSR700, dat begon met het testen van autonome start- en landingsmogelijkheden op zee. In juni 2022 werd Airbus Helicopters benoemd tot coördinator van het "EU Next Generation Rotorcraft Technologies Project" (ENGRT), een onderzoeks- en technologieproject dat wordt gefinancierd door het Europees Defensiefonds en de weg vrijmaakt voor de volgende generatie militaire helikopters in Europa.
Voor wat betreft de financiële resultaten over het volledige jaar 2022 moeten we nog even wachten tot de aankondiging op 16 februari 2023.