Bezig met laden...

Logboek

Fusie van Era & Bristow toont zijn kwartaalresultaten

Fusie van Era & Bristow toont zijn kwartaalresultaten

Op 19 juni 2020 kondigde Era de finalisering aan van de fusie met Bristow. Deze fusie paste in de plannen van ERA CEO Chris Bradshaw, om door consolidatie in de wereld van de helikopteroperatoren de markt te stabiliseren.

Door Chapter 11 operaties van onder andere Bristow, CHC  en PHI hebben deze helikopteroperatoren kunnen overleven en herrijzen na een schuldherschikking maar daarmee is de crisis in de olie- en gasmarkt niet voorbij.

Het nieuwe fusiebedrijf Bristow is nu de grootste helikopteroperator ter wereld en realiseerde in het afgelopen kwartaal een omzet van $295,7 miljoen en een gezuiverd operationeel resultaat van $1.5 miljoen. Maar het netto resultaat na belastingen toont een verlies van $ 28 miljoen. De EBITDA toont een winst van $12,6 miljoen en de gezuiverde EBITDA een winst van $45,7 miljoen.

Dit is de samenstelling van de $295,7 miljoen kwartaalomzet:

  • Olie & gas - totaal $215,7 miljoen in 
    • Europa - Kaspische zee: $98,5 miljoen
    • Americas : $93,1 miljoen
    • Asië - Pacific: $2,9 miljoen
  • UK SAR contract -  totaal $56,9 miljoen
  • Fixed Wing diensten - totaal 2,7 miljoen

In een reactie op de resultaten zei CEO Bradshaw dat hij de oliecrisis nog zeker tot eind volgend jaar ziet voortduren en er dus geen grote marktverbeteringen te verwachten zijn. Hij wees er wel op dat de nieuwe fusieonderneming een gezonde balans heeft en tegen een stootje kan.

Bristow heeft in het kwartaal overigens een gecorrigeerde vrije kasstroom gegenereerd van $57 miljoen en dat is in crisistijden een zeer positieve boodschap voor de aandeelhouders. De CEO ziet verdere kostenbesparingen door de fusie, die zullen een $20 miljoen per jaar bedragen.

De operationele capaciteit van voor de fusie blijft bijna behouden maar het oude Bristow had in haar Chapter 11 procedure reeds afscheid genomen van een aantal geleasde helikopters. 

Deze eerste grote fusie (Bristow & Era) is volgens Bradshaw lang niet het einde van consolidatie die nodig is om de overcapaciteit bij de helikopteroperatoren op te lossen en de concurrentie te normaliseren. CEO Bradshaw zei eerder reeds dat bijvoorbeeld de overcapaciteit in de offshore rond de Noordzee op termijn moet leiden tot een verdere consolidatie.   

Je kunt de presentatie van Bristow CEO Bradshaw hier herbekijken.

Het fusiebedrijf Bristow is nu de wereldleider in offshore transporten en SAR diensten. Het heeft belangrijke operaties in Noord en Zuid-Amerika, Noorwegen, Nigeria, het Verenigd Koninkrijk, Brazilië, Canada, Colombia, Guyana, Suriname, Trinidad en Australië.

De fusievloot bestaat uit niet minder dan 260 moderne helikopters waarvan 210 eigendom zijn van Bristow. De nieuwe groep wordt de grootste operator van Sikorsky S92, Leonardo AW189 en Leonardo AW139 helikopters.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *