Bezig met laden...

Logboek

Waterstof aandrijving voor de Piasecki PA-890

Waterstof aandrijving voor de Piasecki PA-890

Piasecki Aircraft Corp. ontwerpt vliegwaardige waterstofbrandstofceltechnologie voor de PA-890, het eVTOL-toestel dat het bedrijf tegen het einde van dit decennium op de markt hoopt te hebben. Tijdens een webinar op 9 mei 2024 legde Piasecki-programmamanager John Scott het proces van het bedrijf uit voor het bouwen van het brandstofsysteem als onderdeel van de romp en onthulde hoe de technologie zal helpen de CO²-uitstoot te verminderen.

Scott heeft in zijn presentatie ook een aantal vooroordelen tegenover waterstof en het gebruik ervan in de luchtvaart ontkracht. Volgens Piasecki heeft waterstof reeds in de auto-industrie in de VS bewezen een betrouwbaar, goedkoop en veilig alternatief te zijn.

Het bedrijf werkt reeds samen met de Amerikaanse luchtmacht om zijn volledige brandstofcelsysteem met hoge energiedichtheid af te werken en te demonstreren, met als doel om tegen oktober 2024 met zijn waterstofaangedreven HAXEL-demonstrator te kunnen vliegen. Scott beweert dat de "... brandstofceltechnologie nu al vijf keer meer kan als een batterij kan. We zullen snel de batterijen blijven overtreffen en verdubbelen in technologie en energiedichtheid.”

Maar Scott zei ook dat het doel van Piasecki niet is om te concurreren met batterijtechnologie. “Ons echte doel is om gelijkwaardig te zijn aan een turbinemotor, en ik ben er 100 procent zeker van dat we daar gaan komen. Ik geloof echt dat brandstofcellen, en vooral brandstofcellen op hoge temperatuur, de oplossing zijn voor eVTOL's.”

De onderstaande video is echt de moeite waard als je je een idee wil vormen over de waterstoftechnologie.

We blijven het Piasecki PA-890-project opvolgen.

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *