Bezig met laden...

Logboek

De faling van Enstrom doet velen met heimwee terugdenken...

De faling van Enstrom doet velen met heimwee terugdenken...

Het faillissement van Enstrom helikopters doet veel gemoederen beroeren. In het weekend kregen we van piloten en lezers informatie over Enstrom helikopters die in de afgelopen jaren in Nederland en België hebben gevlogen. 

Toen we de inventaris opmaakten kwamen tot de vaststelling dat Enstrom helikopters in de periode 1975-1995 toch wel heel populair waren in onze streek. Maar nadien is de interesse in Enstrom zowel in de Benelux als wereldwijd stilaan weggedeemsterd.

In 2012 kreeg het bedrijf een nieuwe start toen ze met het Chinese bedrijf CGAG (Chongqing General Aviation Industry Group Co., Ltd.) een nieuwe eigenaar kreeg die het merk in China wilde lanceren. Maar dit is niet gelukt en de eigenaars beslisten vorige week de stekker uit het bedrijf te trekken. Hopelijk komt er een vervolg om op zijn minst de onderdelenleveringen voor de bestaande toestellen de komende jaren zeker te stellen.

In België en Nederland waren vijf Enstrom modellen actief, hier een overzicht (klik op de donkere tekst voor extra info / foto) :

  • Enstrom F-28A is een pistonhelikopter met een Lycoming HIO-360-C1A of 1B motor - 1 piloot en maximum 2 passagiers 
    • PH-DMH serienummer 165 was maar tussen 09/76 en 07/77 in NL, werd nadien G-BBPM - zie foto
    • OO-PRV serienummer 146
    • OO-BEL serienummer 147
    • OO-BAK serienummer 168
    • OO-BAM serienummer 201 - foto met dank aan Herman Dekker
    • OO-NMT serienummer 223
    • OO-PRW serienummer 259
    • OO-PMA serienummer 263
    • OO-BAO serienummer 264 
    • OO-BAN serienummer 330

  • Enstrom F-28F Falcon is een pistonhelikopter met een Lycoming HIO-360-F1AD motor met 435 kg nuttige lading - 1 piloot en maximum 2 passagiers
    • PH-UGW serienummer 784 werd later G-ERDW en was nog lang actief vanaf Leer-Papenburg (D)
    • OO-VDK serienummer 765

  • Enstrom 280FX Shark is een pistonhelikopter met een Lycoming HIO-360-F1AD motor met 422 kg nuttige lading - toestel heeft een iets verbeterde aerodynamische vormgeving als de F-28. 1 piloot en maximum 2 passagiers
    • PH-JVM serienummer 2012
    • PH-GBL serienummer 2021 was actief in 1992 bij Enstrom Helicopter dealer Lambo-Rijssen (NL)
    • OO-MHV serienummer 2051 - foto op de Paris Airshow 1995 
    • OO-PVL serienummer 2071

  • Enstrom 280C Shark is een F-28 pistonhelikopter met een aerodynamische verbetering en een Lycoming HIO-360 met turbocharger. 1 piloot en maximum 2 passagiers
    • F-GDAF serienummer 1206 was actief vanop de helihaven The Fox in Tessenderlo (B)

  • Enstrom 480 is een turbinehelikopter met een Rolls-Royce 250-C20W turboshaft die naast de piloot nog 4 passagiers kan meevliegen
    • OO-VLX serienummer 5008
    • PH-PHA serienummer 5015 vliegt nog steeds bij Prince Helicopters, Zonnemaire (NL)
    • PH-PHB serienummer 5024 vliegt nog steeds bij Prince Helicopters, Zonnemaire (NL) - zie video onderaan
    • G-LIVR serienummer 5038 was eigendom van Soil Tech, Tilburg (N) - foto als N480RS © Kristof Vandemoere - met onze dank

 

Om het overzicht van de Enstrom helikopters volledig te maken hierbij ook de lijst van de ongevallen met Enstrom toestellen in de Benelux.

  • OO-BAN: was een Enstrom F28A gebouwd in 1976 die op 4 april 1984 crashte op Brussels Airport na het afbreken van een staartrotorblad
  • OO-PMA: was een Enstrom F28A gebouwd in 1974 die op 25 april 1986 crashte in het Belgische Libramont
  • OO-BEL: was een Enstrom F28A die op 28 april 1974 crashte in het Belgische St Joris ten Distel
  • OO-PRV: was een Enstrom F28A die in 1994 crashte bij de landing - wij vermoeden in Charleroi maar hebben geen bevestiging hiervan
  • OO-PRW: was een Enstrom F28A uit 1974 die in 1987 niet meer luchtwaardig werd verklaard maar we weten niet waarom (misschien een crash?)
  • OO-VDK: was een Enstrom F28F Falcon uit 1990 die op 6 augustus 2008 crashte in een weide van de eigenaar te Zingem

 

Dank aan de lezers die ons info en foto's hebben toegezonden over de Enstrom's in de Benelux. Hopelijk geeft ons overzicht hiermede een getrouw beeld van de geschiedenis van deze helikopters in de Benelux. Mocht jij extra info of foto's over de geschiedenis van de Enstrom's hebben en je wilt die delen met onze lezers kun je die sturen naar onze redactie. Alvast bedankt.

Foto & video © Erwin Poll - met onze dank

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *