Boeing heeft haar resultaten bekendgemaakt van het vierde kwartaal 2022. Gezien Boeing Helicopters deel uitmaakt van de grote divisie Defense, Space & Security maakt Boeing geen separaat financieel resultaat bekend voor zijn helikopter divisie.
Wel rapporteert Boeing zijn leveringen van helikopters in de betrokken periodes.
Q4/2022 vs 2021
4e kwartaal 2022 | 4e kwartaal 2021 | ||
Apache AH-64 | nieuw | 5 | 8 |
rebuild | 14 | 14 | |
Chinook CH-47 | nieuw | 9 | 3 |
rebuild | 3 | 0 | |
MH-138 | nieuw | 0 | 0 |
Totaal | 31 | 25 |
2022 vs 2021
12 maanden 2022 | 12 maanden 2021 | ||
Apache AH-64 | nieuw | 25 | 27 |
rebuild | 50 | 56 | |
Chinook CH-47 | nieuw | 19 | 15 |
rebuild | 9 | 5 | |
MH-139 | nieuw | 4 | 0 |
Totaal | 107 | 103 |
Op de 4 Boeing MH-139 (die eigenlijk gemodificeerde Leonardo AW138M helikopters zijn) blijft de Boeing Helicopter business qua uitleveringen status-quo in vergelijking met 2021.
Het succes met het Duitse order voor de levering van 60 Chinook CH-47F helikopters in het tweede kwartaal 2022 zou aan het wankelen staan. Blijkbaar zou de kostprijs van het order voor het Duits leger niet €6 maar nu €12 miljard zijn en zouden de Duitsers het daarmee niet eens zijn.
De eerste twee Nederlandse Apaches AH-64D, de Q-31 en de Q-32, die eind 2020 naar Boeing in Mesa verscheept werden voor het AH-64E v6-rebuild proces zijn op 25 oktober 2022 terug aan de Nederlandse luchtmacht overgedragen en zitten dus in deze cijfers onder de rubriek AH-64E rebuild. Intussen zijn er weer extra Nederlandse Apaches uit dienst genomen voor de rebuild in het Amerikaanse Mesa.
Boeing is geen 'originele' helikopterbouwer. De Apache AH-64 helikopters werden een onderdeel van Boeing toen deze in 1996 McDonnell Douglas kocht en de Chinook CH-47 kreeg de Boeing-naam toen deze in 1960 Vertol Aircraft Corporation kocht.
Boeing is ook samen met Sikorsky partner in de ontwikkeling en bouw van de SB>1 Defiant X. Deze DEFIANT X®-helikopter was een kanshebber in de competitie voor de FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft) helikopter van de Amerikaanse Defensie, de opvolger voor de Sikorsky BlackHawk. Eind vorig jaar werd bekend dat de Defiant X het moest afleggen tegen de Bell V-280 Valor.
Het blijft koffiedik kijken wat Boeing op de lange termijn met zijn helikopterdivisie van plan is. Buiten upgrades van bestaande Chinooks en Apaches zijn er nog nooit nieuwe ontwikkelingen of nieuwe helikopters voorgesteld. En zelfs de nieuwe MH-139 Grey Wolf is ontwikkeld en gebouwd door concurrent Leonardo. Misschien is dit de opening die Boeing zoekt om deze divisie ooit te verkopen.