Bezig met laden...

Logboek

Airbus Helicopters update door CEO Bruno Even

Airbus Helicopters update door CEO Bruno Even

We waren afgelopen vrijdag present op de Airbus Capital Day 2022 waar de Airbus Groep een update gaf over haar business. Interessante update met naast financiële info ook een update van Sabine Klauke, CTO (Chief Technical Officer) over toekomstige ontwikkelingen, waaronder het waterstofvliegtuig. Voor ons was het natuurlijk uitkijken naar de presentatie van Bruno Even, de CEO van Airbus Helicopters.

Hij startte zijn presentatie met een overzicht van de 'bookings' (nieuwe orders) in de afgelopen 5 jaar waar Airbus Helicopters een prima resultaat heeft neergezet en onbetwist wereldleider is op het gebied van turbinehelikopters (zowel militair als civiel). Waar Airbus in 2017 een marktaandeel had in de 'bookings' van 23% is dit gegroeid naar 37% in 2020 en 40% in 2021. Toch blijft de militaire afdeling de zwakste schakel die met 15% marktaandeel in de 'bookings' duidelijk achterloopt op de civiele markt waar Airbus boven de 50% scoort.

Airbus ziet de markt voor nieuwe helikopters in de komende 5 jaren in het totaal met 18% stijgen; civiel met 21% en militair met 15%. (nota: dit is naar ons inzicht een sterke onderschatting voor het militaire deel). En Airbus zoekt vooral zijn groei in de militaire markten, het rekent daarvoor op de H145M en H175M als nieuwe generatie helikopters in de militaire wereld.

Een aanwezige analist wees CEO Even erop dat Airbus in de Amerikaanse FLRAA en FARA-programma's niet aanwezig is en dat deze programma's grote invloeden zullen hebben op de militaire wereldmarkt voor helikopters. Airbus rekent erop dat het Europese NGRC (NATO Next Generation Rotorcraft Capability) project een Europese 'nextgen' oplossing zal zoeken voor de vervanging van de Europese militaire helikoptervloot en dat het samen met Leonardo daar een belangrijke rol zal spelen.

Wat het civiele helikopteraanbod van Airbus Helicopters betreft stelt Bruno Even dat Airbus zonder meer het beste en breedste aanbod heeft in de markt. Van de lichte mono-turbine H125 tot de zware bi-turbine H225 heeft Airbus voor iedere vraag een passende oplossing. Met de H125, de H145, de H160 en de H175 heeft Airbus vier types die door hun recente ontwikkelingen tot de nieuwe generatie mogen gerekend worden.

Het militaire aanbod van Airbus is sterk zegt de grote baas van Airbus Helicopters maar de cijfers bevestigen dit niet. Daarenboven blijft de lage beschikbaarheid van de Tiger en de NH90 knagen aan het kwaliteitslabel van zowel het toestel als de naverkoopdienst.

Financieel gaat het Airbus Helicopters voor de wind. Met een orderboek van € 18 miljard kan het de komende jaren makkelijk met +/- 5% per jaar groeien en zijn winstgevendheid gaandeweg verbeteren. Airbus heeft ook geen grote nieuwe helikopters in ontwikkeling die grote investeringen nodig maken. Ook de verdere groei van de naverkoopdiensten zal de winstgevendheid een duwtje in de rug geven.

Tot slot besprak CEO Bruno Even de status van het UAM-project van Airbus Helicopters. Met twee vliegende prototypes, de Vahana en de CityAirbus, heeft Airbus reeds een pak ervaring opgedaan dat het nu heeft ingebracht in het CityAirbus NextGen project. Ergens volgend jaar starten de vliegtesten en in 2025 zou het toestel vliegklaar moeten zijn. Maar Airbus is er zich van bewust dat 'Advanced Air Mobility' meer is dan een toestel, er is een ganse infrastructuur nodig om dit te ondersteunen en acceptatie door de maatschappij en de passagiers.

Als conclusie kunnen we stellen dat Airbus Helicopters zich bevestigt als marktleider voor civiele helikopters maar dat het werk aan de winkel heeft om in de groeiende wereldwijde militaire helikoptervloot zijn marktaandeel te vergroten. Prima presentatie door CEO Bruno Even maar geen nieuwe aankondigingen. 

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *