De Vertical Flight Society heeft een interessante video (zie hieronder) gepubliceerd met een interview van Tier 1 Engineering president Glen Dromgoole.
Zoals we eerder reeds schreven heeft Tier 1 Engineering op 7 december 2018 een eerste vlucht gemaakt met een Robinson R44 Raven II helikopter waarvan de aandrijving volledig elektrisch gebeurde. Tier 1 Engineering deed de ontwikkeling voor Lung Biotechnology, een onderdeel van United Therapeutics. Lung wil de elektrische helikopter inzetten als 'Electrically-Powered Semi-Autonomous Rotorcraft for Organ Delivery' (EPSAROD).
Het doel van Tier 1 Engineering is om uiteindelijk een Robinson R44 te ontwikkelen die één uur elektrisch kan vliegen met dan nog 20 minuten vliegtijd reserve. De huidige ontwikkeling gebruikt een set van 500 kg batterijen van Brammo Lithium Polymer. Daarnaast is een dubbele elektrische motor en een controle systeem van Rinehart Motion Systems ingebouwd.
Maar Glen Dromgoole is ervan overtuigd dat deze elektrische versie van de Robinson R44 mits batterijen van de volgende generatie tot 2u30 zal kunnen vliegen.
Tier 1 Engineering heeft een weg gevonden om een eenvoudige elektrische helikopter te bouwen en zou deze ook snel kunnen laten certificeren. Als het toestel 2u30 zou kunnen vliegen zal hier zeker en vast een markt voor zijn. Wie weet is dit project geen snelle oplossing om luchttaxi's in steden snel goedgekeurd te krijgen.
Wordt ongetwijfeld vervolgd...
Foto: genomen uit de video