Loft Dynamics, marktleider op het gebied van virtual reality (VR) vliegsimulatoren, heeft vorige week zijn Garmin VR-vliegtrainingsapparaat met 'glazen cockpit' voor het eerst getoond op European Rotors 2023 beurs. Bezoekers hadden de mogelijkheid om voor het eerst een proefvlucht te maken met de Airbus H125 met glazen cockpit in een VR-simulator.
"Naarmate 'glazen cockpits' meer en meer aan bekendheid en populariteit winnen, is het belangrijk om zich aan te passen en piloten een zeer realistische en praktische trainingservaring te blijven bieden", legt Fabi Riesen, CEO van Loft Dynamics, uit. "Onze VR-glazen cockpit repliceert nauwkeurig de cockpit van de Airbus H125 en verbetert het situationeel bewustzijn op een manier die nog nooit eerder mogelijk was. Het vervaagt de grenzen tussen een echte helikoptertraining en een virtuele op simulatoren gebaseerde training tot het punt waarop het bijna onmogelijk is om ze uit elkaar te houden."
Een levensecht trainingsapparaat
Het nieuwste VR-vliegtrainingsapparaat van Loft Dynamics heeft alle kenmerken van zijn Airbus H125-voorganger maar bevat nu een glazen cockpit met Garmin's avionics-suite. Een volledige replica cockpit stelt gebruikers in staat om Garmin avionics te bedienen, inclusief de GTN™ 650 GPS en G500H TXi primaire display, de haptische feedback en de touchscreens en knoppen.
Bovendien is de geïntegreerde virtuele tablet, die wordt gebruikt voor het lezen van checklists en het gebruik van navigatiekaarten, uitgebreid met de originele ForeFlight-app om de huidige positie en vluchtroute van de helikopter weer te geven. Deze verbetering zorgt voor veiligere, eenvoudigere en efficiëntere simulatievluchten.
Al deze functies maken gebruik van de VR-technologie van Loft Dynamics, die een 360-graden 3D-weergave biedt om de helikopter dicht bij de grond nauwkeurig te besturen. Het zeer dynamische bewegingsplatform stelt piloten in staat om de bewegingen van de helikopter en het realistische grondcontact van de skids te voelen. Deze trainingsoplossing heeft een compact ontwerp dat 10 keer kleiner is dan traditionele full-motion simulatoren.
Veelzijdige trainingsmogelijkheden
Het VR-trainingsapparaat met glazen cockpit kan worden gebruikt om volledige vaardigheidstests en bekwaamheidscontroles uit te voeren, bekwaamheidscontroles van operators uit te voeren, trainingscredits te ontvangen voor type-bevoegdheidsverklaringen, inclusief normale en abnormale procedures, 's nachts te trainen en daarnaast instrumentvliegtraining uit te voeren voor de instrument-bevoegdheidsverklaring.
Certificatie
De Airbus H125 VR-simulator, uitgerust met de nieuwe glazen cockpit van Garmin, zal naar verwachting in 2024 zijn EASA-kwalificatie ontvangen. De Airbus H125 VR-simulator werd al op 24 mei 2022 door EASA gecertificeerd.
Foto © Loft Dynamics