Het is weer een tijdje stil geweest rond de ontwikkeling en de certificatie van de Leonardo AW09, de door Kopter ontwikkelde mono-turbine helikopter die de concurrent moet worden van de Airbus H125.
Maar gisteren kondigden Leonardo en Safran Helicopter Engines aan dat ze hun krachten hebben gebundeld om de capaciteiten en het concurrentievermogen van de volgende generatie Leonardo AW09 éénmotorige helikopter verder te verbeteren. Het laatste prototype (P5) en de productiehelikopters zullen worden uitgerust met een 1.000pk Safran Arriel 2K-motor, de nieuwste generatie in de Arriel-familie.
Hiermee neemt Leonardo de beslissing om de Honeywell HTS 900 - 1.020 hp, waarmee de eerste drie prototypes werden uitgerust te vervangen door de Safran Arriel. Leonardo geeft geen reden waarom het zo laat in de ontwikkeling van de AW09 van turbine wijzigt. Leonardo en Safran Helicopter Engines kunnen bogen op een langdurige en nu verder uitbreidende samenwerking, variërend van motoren voor lichte bi-turbine helikopters tot deze voor super middelgrote helikopters.
Gian Piero Cutillo, MD van Leonardo Helicopters, zei: “Sinds de integratie van Kopter in Leonardo en de introductie van de AW09 in ons productportfolio, hebben we besloten om de markt precies te leveren wat het verwacht van een mono-turbine helikopter. De beslissing om voor deze turbine te kiezen, is volledig in overeenstemming met deze strategie en we kijken ernaar uit om met onze partner samen te werken om de modernste mono-turbine helikopter op de commerciële markt te brengen.”
De nieuwe turbine is intussen reeds geïnstalleerd op het nieuwste AW09-prototype, PS4 (registratie HB-ZXD) in plaats van de Honeywell HTS900 turbine, en staat op het punt de vliegtesten te starten in de fabriek van Kopter in Mollis (CH). PS4 omvat alle ontwikkelingen die zijn geïmplementeerd en getest op P3, het vorige prototype, waardoor nu de definitieve configuratie van AW09 kan worden bereikt. De bouw van de PS5, het volgende en laatste prototype staat gepland voor later in 2023.
Het AW09-programma heeft in 2022 grote stappen voorwaarts gezet, parallel aan de integratie van de nieuwe Safran-turbine, inclusief het vliegen met de nieuwe hoofdrotorbladen en het overeenkomen van de basis voor typecertificering met EASA (European Aviation Safety Agency).
De AW09 zal verder worden ontwikkeld door Kopter in Zwitserland met de bijdrage van gezamenlijke Leonardo-Kopter-teams. Kopter wordt zo het competentiecentrum voor nieuwe lichte helikopters van Leonardo en een incubator van nieuwe technologieën voor verticale vluchten. Als zodanig zal het bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe hybride en elektrische voortstuwingssystemen.
Prototypes PS4 en PS5, zullen een belangrijke rol spelen in de certificatie van de nieuwe Leonardo AW09. P5 zal ook gebruikt worden voor de 'cold' en 'hot' certificatietesten in respectievelijk Alaska en Colorado. Maar de certificatie-timing van de AW09 is in elk geval nog niet bespreekbaar en Leonardo weigerde eerder al om hierover nog uitspraken te doen. Ingewijden vertellen ons dat de EASA-certificatie zeker niet voor eind 2024 zal gebeuren.
De 10e verjaardag van het veelbelovende en nieuw ontwerp is al lang achter de rug en we kunnen ons afvragen of alles wel nog zo 'next generation' is als werd aangekondigd, de tijd heeft de woorden intussen ingehaald...