De maidenvlucht van de veelbesproken SB-1 Defiant, een nieuwe generatie helikopters voor het Amerikaans leger, is niet meer voor dit jaar.
De SB-1 Defiant is een nieuwe helikopter die ontwikkeld is op basis van de X2 technologie en de S-97 Raider prototype. Origineel zou het toestel, dat door Sikorsky en Boeing samen wordt ontworpen reeds in 2017 zijn eerste vlucht maken. Boeing en Sikorsky moesten toen toegeven dat het inbouwen van deze verschillende nieuwe technologieen complexer was dan ooit maar dat ze medio 2018 met het prototype wilden vliegen. Nadien werd de datum bijgesteld tot eind 2018 en nu is de nieuwe deadline begin 2019.
Gedurende de laatste grondtesten werden kleine problemen vastgesteld die volgens de ingenieurs lichte mechanische aanpassingen vergen die een paar weken tijd zullen kosten.
Sikorsky’s directeur Business Development FVL (Future Vertical Lift), Rich Koucheravy wilde de juiste oorzaak van de vertraging niet toelichten maar bevestigde wel dat er geen nieuwe ontwerpen of aanpassingen nodig zijn aan het prototype. Hij voegde eraan toe dat het toestel binnenkort uit de hangar zal rollen en we dan de eerste foto's zullen kunnen maken.
Boeing en Sikorsky zijn al bij al toch tevreden over 2018 omdat ze het zeer complexe probleem van de productie van de composiet rotorbladen wisten op te lossen. Dit probleem samen met een probleem met de gearbox van de hoofdrotor, waren de oorzaak van een echte vertraging maar de gevonden oplossingen zijn dan ook finaal en geen tijdelijke oplossingen.
De SB-1 Defiant met zijn coaxiale hoofdrotoren en de stuwpropellor zal 60% sneller vliegen, 60% langer vliegen en een 50% betere hoverprestatie leveren dan de huidige Black Hawk helikopters.
Intussen is het op 18 December 2018 net een jaar geleden dat Bell de eerste vlucht van de V-280 Valor tiltrotor kon vieren. De V-280 is de grote concurrent van de SB-1 Defiant in het FLV-programma van het Amerikaans leger. Het FLV zoekt naar de best geschikte vervanger voor de Amerikaanse helikoptervloot en zal die vooral de Black Hawk familie moeten vervangen. De beslissing over keuze van het toestel moet in 2020/2021 gemaakt worden, dus zowel Bell als Sikorsky / Boeing hebben nog wat tijd om hun toestel te optimaliseren.