Nadat Rotorcorp ons eind augustus 2023 informeerde over langere leveringstermijnen voor Robinson overhaul kits en motoren kregen we nu informatie dat ook de leveringstermijnen van nieuwe Robinson helikopters behoorlijk langer worden.
Als je vandaag een nieuwe Robinson R66 wilt aankopen zul je moeten wachten op de levering tot begin 2025, een leveringstermijn van niet minder dan 16 maanden. Ook een nieuwe Robinson R44 Raven II kun je niet sneller geleverd krijgen dan begin 2025. Op een R22 helikopter is het wel maar 10 weken wachten.
Al op de Heli-Expo 2023 vertelde Frank Robinson dat zijn orderboek voor het eerst in jaren snel volliep voor 2023. Maar blijkbaar is intussen ook 2024 reeds volgeboekt. En een snelle boost in de productie is niet evident gezien de moeilijke toeleveringen van kritische onderdelen maar ook een tekort aan geschoold personeel in de omgeving van het Amerikaanse Torrance.
Een voorbeeld: als u overweegt een Lycoming-motor voor uw R22 of R44 te bestellen, zet u zich dan schrap want Lycoming heeft zijn partnernetwerk laten weten dat ze rekening moeten houden met een leveringstermijn van 14 maanden. Lycoming heeft ook aangegeven dat problemen met de toeleveringsketen deze vertragingen veroorzaken.
Waarom is de helikopter supply-chain zo moeilijk geworden?
- Toen de coronapandemie toesloeg daalde de vraag bij de toeleveranciers van de helikopterindustrie snel met 25 tot zelfs 50%. De bedrijven bouwden snel hun capaciteit af om te overleven en moesten daarvoor bekwame medewerkers ontslaan en hun strategische voorraden afbouwen.
- De pandemie kwam begin 2022 stilaan onder controle en de industrie kreeg betere vooruitzichten maar een snelle heropstart van de afgebouwde capaciteit was niet zo eenvoudig. De ganse toeleveringsketting was danig verzwakt waarbij grondstoffen en bekwaam personeel vrij lang schaars bleven.
- En daarbovenop kwam in 2022 de oorlog in Oekraïne roet in het eten gooien. De industrie en de supply-chain was nog niet echt hersteld van de pandemie en moest nu ook snel schakelen want er kwam extra vraag uit de militaire hoek en de olie- en gasboycot van Rusland creëerde een nieuwe revival voor de offshore helikopter industrie. Zoiets noemen de Engelsen: 'the perfect storm'.
- En de globalisering van de 'Supply Chain' legt extra druk op de wereldwijde transportinfrastructuur.
- Lees ook ons artikel 'Helikopter Supply Chain: nog lang kopzorgen en vertragingen'
Een eerste gevolg van deze ganse problematiek is intussen duidelijk geworden: het aantal te koop aangeboden tweedehands Robinson helikopters is wereldwijd meer dan gehalveerd en de prijspunten behoorlijk gestegen...
Foto's © Robinson Helicopters - RotorComp