Bezig met laden...

Logboek

Airbus Helicopters op Heli-expo 2019: een update

Airbus Helicopters op Heli-expo 2019: een update

Deze morgen vroeg was Helispot op post om de persconferentie van Airbus Helicopters op de Heli-Expo 2019 bij te wonen. De persconferentie werd geleid door de nieuwe CEO van Airbus Helicopters, Bruno Even. Voor hij vorig jaar bij Airbus Helicopters aankwam was Mr Even CEO van de helikopterdivisie van Safran Turbines.

Met 52% marktaandeel roept Airbus zichzelf uit tot de onbetwiste marktleider in de civiele en paraciviele markt. Ze worden gevolgd door Leonardo met 21%, Bell 12%, Russian Helicopters 10% en Sikorsky 1%. Voor hun een reden om fier te zijn gezien een betrekkelijk moeilijke markt door het verzwakken van de olie- en gaswinning in off-shore.

De omzet van Airbus was €5,9 miljard netjes verdeeld tussen 51% in de civiele en 49% in de militaire markt. 59% komt van de verkoop van helikopters en 41% allerlei diensten en onderdelen na de verkoop van de helikopter.

In de komende 20 jaar (periode 2017-2036) ziet Airbus een civiele markt voor 22.000 helikopters waarbij het zwaartepunt naar Asie / Pacific gaat gevolgd door US/Canada, Europa, Latijns Amerika en Afrika. Het is duidelijk dat Airbus geloofd in een verdere positieve groei in China en een stabilisatie in de andere werelddelen. 

Er was ook een aankondiging van de nieuwe versie van de H145. De nieuwe versie die in het eerste kwartaal van 2020 zal worden gecertificeerd zal worden uitgerust met 5 opplooibare rotorbladen, maximale connectiviteit en zal goedkoper vliegen met meer comfort. Het toestel zal ook 150kg meer kunnen laden.

Hoewel de H175 in 2018 slechts 4 orders opleverde ziet Airbus een succesvolle markt in China voor de relatief nieuwe helikopter. Over de nieuwe H160 wist de Airbus baas te bevestigen dat de certificatie van deze nieuwe generatie helikopter tegen eind 2019 een feit zal zijn. Daarmee kan het toestel in het tweede kwartaal 2020 in dienst worden genomen. Airbus heeft reeds 15 orders en een toezegging van het Franse leger om tot 170 toestellen aan te kopen.

In tegenstelling tot Leonardo waar de VTOL strategie nog niet klaar is, heeft Airbus een concrete strategie. Vahana is reeds in de lucht en de CityAirbus gaat in een paar weken in Duitsland zijn maidenvlucht uitvoeren. Daarnaast heeft Airbus met de VSR700 een autonome lichtgewicht helikopter op basis van de Guimbal Cabri G2 die onbemand kan vliegen. 

Ook Chris Emerson, president van Airbus USA kon nog wat goed nieuws op de buhne brengen. Met de H135 en H145 bereikt Airbus bij haar EMS klanten in de US een beschikbaarheid van meer dan 90%. Dit is werkelijk een uitstekend resultaat als we uit sommige bronnen moesten vernemen dat sommige bi-turbine al zeer gelukkig zijn als ze meer dan 65% van hun tijd beschikbaar zijn.

Emerson gaf ook een update over het Lakota programma van Airbus US met het Amerikaans leger. Intussen zijn reeds 430 helikopter geleverd en hebben die samen reeds 600.000 vlieguren gemaakt. Alle helikopterpiloten van het Amerikaans leger krijgen nu een opleiding op dit type helikopter. In de opleiding wordt nu vooral de nadruk gelegd op de 'systeem'-piloot, die met alle systemen samen een perfecte vlucht moet kunnen maken. Op basis van de goede ervaring met de Lakoto zal Airbus ook deelnemen aan de Navy trainer aanbesteding en daarvoor de H135 naar voor schuiven.  

Airbus Noord Amerika is in 2019 in feest: ze zijn reeds 50 jaar aanwezig in de US en 30 jaar in Canada.

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *