Er is sedert jaren discussie over de vliegbewegingen en meer in het bijzonder de helikopterbewegingen rond Rotterdam Airport. De helikopterbewegingen op de luchthaven worden voornamelijk ingenomen door maatschappelijk helikopterverkeer, met name de politie en medische helikopers.
In 2017 heeft de Bestuurlijke Regiegroep Rotterdam The Hague Airport (BRR)1 een advies gegeven aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu waarin de BRR aangeeft de haalbaarheid van het verplaatsen van maatschappelijk helikopterverkeer te willen laten onderzoeken.
De reden van dit advies is dat dit een mogelijkheid biedt om binnen de huidige geluidsruimte, ruimte te creëren voor commercieel vliegverkeer. Andere motieven waren dat het met name nachtelijke vliegverkeer kan doen verminderen en het de beperkingen vermindert voor ruimtelijke ontwikkelingen, zoals nieuwbouw van woningen.
De hoofdvraag van het onderzoek heeft betrekking op het vinden van (een) mogelijke geschikte alternatieve locatie(s) voor het maatschappelijke helikopterverkeer dat nu vanaf Rotterdam The Hague Airport (RTHA) plaatsvindt.
Het doel van voorliggend onderzoek is om alle voor de belanghebbenden noodzakelijke informatie ten aanzien van het maatschappelijke helikopterverkeer op RTHA en mogelijke alternatieve locaties beschikbaar te maken.
Advies
Als niet aan alle wensen hoeft te worden voldaan, dan is het advies om in het aanvullend traject de huidige locatie als referentie te gebruiken om de locaties R.W (alternatieve locatie op de luchthaven), R.B (alternatieve locatie op de luchthaven) en A (aan de zuidkant van Delft en Delfgauw, nabij de snelweg A13) en/of locatie N (tussen Delft en De Lier, nabij de snelweg A4) te beoordelen.
De locaties kunnen in meer detail uitgewerkt worden, zoals het bepalen van de vliegroutes, invulling van verkeer, bepalen van de operationele kosten en het daadwerkelijk tellen van het aantal gehinderden en ernstig gehinderden. De verwachting is wel dat de uitstulping van de 48 dB(A) Lden-contour over Park Zestienhoven niet volledig voorkomen kan worden voor de locaties op de luchthaven. Het doorgroeien van het aantal bewegingen van het maatschappelijk verkeer is niet goed te voorspellen en blijft een onzekere factor.
Intussen is duidelijk geworden dat het helikopterverkeer op Rotterdam Airport mag blijven en dat er gezocht wordt naar alternatieve mogelijkheden om de groei van het commerciele luchtverkeer van en naar Rotterdam Airport mogelijk te maken. Stemmen gaan op om het maatschappelijk helikopterverkeer niet meer in de commerciele geluidscontouren mee te tellen.
Lees hier het rapport 'Locatie-onderzoek Luchthaven' van adecs-airinfra.