In de Gazet van Antwerpen van gisteren 16 Juli 2013 lazen we een bijdrage van Thierry Goeman over nieuwe regels voor helikopters die vanaf Oktober van toepassing zullen worden.
De FOD Mobiliteit zou deze strengere regels opleggen om geluidshinder te beperken maar tegelijkertijd zou het vrije verkeer van helikopters buiten de bebouwde kom en buiten luchtvaartterreinen aan banden worden gelegd.
Het artikel in de Gazet van Antwerpen stelt dat vanaf Oktober 2013 er een beperking zal gelden van 4 landingen en 4 opstijgingen per maand op een niet erkend luchtvaartterrein.
Het Ministrieel Besluit van 29 mei 2013 hierover werd op op 4 Juli 2013 in het Staatsblad gepubliceerd en kunt U hier nalezen op de website van e-justice.
Het lijkt er meer en meer op dat België hiermede in het spoor van Nederland helikopters meer en meer aan banden wil leggen. Onze noorderburen hebben nog strengere maatregelen al wat langer en daarbovenop wordt het verkrijgen van een vergunning voor een helikopterlandingsplaats bijna onmogelijk te verkrijgen. Naast strenge wetgeving staan ook telkens weer buurtcomitès en andere drukkingsgroepen klaar om zich tegen de regularisering van een helikopterlandingsplaats te gaan verzetten.