Bezig met laden...

Logboek

Uit het Belgische en Nederlandse luchtvaartregister

Uit het Belgische en Nederlandse luchtvaartregister

Nu het corona-nieuws zowat ieder communicatiekanaal beheerst pogen we toch wat helikopternieuws te sprokkelen uit de Benelux luchtvaartregisters.

  • Op 8 januari 2020 werd de OO-RED ingeschreven in het Belgisch register op naam van de firma Roecuir uit Roeselare. Het toestel vloog voordien als D-HALF bij helikopteroperator Air Lloyd tot 19/12/2019. Voor zover we konden opmerken heeft het toestel sinds zijn inschrijving in het Belgisch register nog niet gevlogen en staat het bij ATB op de luchthaven van Wevelgem. Nu staat het toestel staat te koop op AvBuyer voor €235.000 - Bernard Vereenooghe +32 475 267 257  
  • We kregen info binnen als zou de OO-RWD, een Robinson R-22 die reeds een paar jaar niet meer vliegt maar wel nog steeds in het Belgische luchtvaartregister staat ingeschreven reeds een paar jaar geleden is getransfereerd naar Italië waar men er een ultra-light helikopter heeft van gemaakt. Het is bekend dat een aantal ex Belgische Robinson R-22’s in het verleden zijn verkocht naar YOYO Helicopters in Italië en terecht kwamen in het Italiaanse ULM-register; zo ondermeer: OO-HDZ, OO-HSS, OO-KMA, OO-PMT, OO-TVI en OO-RWE, maar van geen van deze zijn de nieuwe
    Italiaanse ULM-registraties bekend.
  • De OO-XPY, een Robinson R-44 Clipper II - staat op 8-05-2020 als geregistreerd in het Belgisch luchtvaartregister. Het toestel werd echter reeds na zijn laatste vlucht op 29.08.17 buiten dienst gesteld. De helikopter moet blijkbaar sinds dan een 12-jaars overhaul krijgen en staat in een loods van de firma Air Technology Belgium (A.T.B.) nv op de luchthaven te Wevelgem.
  • G-Invest, een investeringsvehikel van bekende Vlaming Glenn Janssens heeft op 11 maart 2020 een reservatie gemaakt om de OO-GLN in het Belgische register voor te behouden. De OO-GLN is voorbehouden voor een Robinson R66.
  • Ook de call-sign OO-ICE is gereserveerd in het Belgisch register voor een Robinson R-44 Raven II (serienummer 14170 - ex D-HALY (5) en ex- OE-XYW) voor Roecuir. 
  • OO-NSV is een nieuwe Airbus Helicopters H-145 van Noordzee Helikopters Vlaanderen (N.H.V.) nv - Oostende. Deze splinternieuwe helikopter werd op 08.04.20 als D-HCBU afgeleverd op de NHV-helihaven te Oostende langs volgend traject : Donauwürth (D) - Bonn/Hangelar (D) - Oostende. Deze helikopter was reeds geschilderd in de bekende kanariegele NHV-kleuren en bovenaan de fenestron staartrotor van rode kleuren. Het toestel opereert intussen reeds vanop de luchthaven Midden Zeeland (NL). 
  • De Bell 407GX met callsign OO-EMT staat te koop bij Avbuyer voor $2.5mio - tel +32 476 699 492. Het toestel is ingeschreven op naam van Jan Construct Espierres-Helcin.
  • De ANWB-MAA krijgt deze en komende maand twee nieuwe Airbus H-135 helikopters. Het betreft de PH-LLN (serienummer 2115) en de PH-UMC (serienummer 2117). Ze zullen de Airbus EC-135 helikopters vervangen met call-signs PH-ELP en PH-ULP. Bijgaande foto is van de D-HCBM, de fabrieksregistratie van de PH-LLN.    

En we kregen ook nog wat informatie voor ons hoofdstuk "Uit de oude doos". 

  • de OO-AHA, een R22 met serienummer 19, werd in 1980 als allereerste Robinson helikopter in het Belgisch luchtvaartregister ingeschreven. Het toestel crashte in 1981 in Sint-Pieters-Leeuw tijdens een training vlucht met Charles de Lannoye, in hover een roll-over. Toestel had slechts 124 uur sinds nieuw.
  • de OO-CHA, een R22 met serienummer 124, is in 1985 tijdens een training vlucht met Pierre Kaisin gecrasht in de buurt van Pepingen. De simulatie autorotatie lukte niet perfect en de helikopter ging in een aardappelveld over kop.
  • de OO-DHA, een R22 met serienummer 160, werd in 1981 in het Belgisch register ingeschreven. Op 22 mei 1990 crashte het toestel in het Franse Dinar. Piloot was Gaby Wauters, een 67 jarige nijveraar uit Temse (B) overleed ter plaatse samen met zijn passagier. Gaby, ook voorzitter van de Watersport Vereniging Temse, toonde grote interesse voor het helikoptervliegen en werd een ervaren piloot. Zo lag hij ook aan de basis van de succesvolle helikoptervluchten tijdens de kaaifeesten. Zijn hobby is hem fataal geworden. 

Foto: copyrights van en met dank aan Alexander Lutz.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *