Het magazine ProPilot doet ieder jaar en onderzoek naar de na-verkoopondersteuning door de verschillende helikopterfabrikanten.
Al bij een vrij beperkte rondvraag in 2022 (500 antwoorden) maar met twee duidelijke winnaars: Leonardo bij de turbine-helikopters en Robinson bij de piston-helikopters.
Hier de uitslag van de rondvraag:
Fabrikant | Turbine / Piston | Score 2022 | Score 2021 |
Leonardo | Turbine | 8,49 | 8,64 |
Bell | Turbine | 7,91 | 7,99 |
Sikorsky | Turbine | 7,70 | 7,87 |
Airbus | Turbine | 7,36 | 7,07 |
Robinson | Piston | 8,07 | 8,39 |
Leonardo komt voor het vierde jaar op rij aan de top van de rangschikking bij de turbinehelikopters met een ruime voorsprong. Bell behoud zijn 2e plaats sinds 4 jaar en ook Sikorsky blijft reeds voor de 4e keer op de derde plaats, maar doet het in 2022 beter vooral op het vlak van de snelheid van antwoorden.
Airbus blijft op de laatste plaats bij de turbinehelikopters ondanks een verbetering in vergelijking met 2021. Bij Airbus blijft de onderdelenvoorziening een heikel punt dat voor verbetering vatbaar is. Ook bij de militaire operatoren van Airbus helikopters is er dezelfde feedback.
Robinson van zijn kant staat voor de 19e keer op nummer 1 bij de pistonhelikopters, omdat in deze bevraging te weinig operatoren antwoorden verschaffen over de concurrenten van Robinson. In de Vertical survey 2022, waar concurrent Guimbal wel statistisch voldoende feedback kreeg, werd Robinson uiteindelijk tweede na Guimbal.