Bezig met laden...

Logboek

FLASH: Gunning Kustwachthelikopter aan Bristow krijgt juridisch staartje

FLASH: Gunning Kustwachthelikopter aan Bristow krijgt juridisch staartje

De aanbesteding van de geprivatiseerde Kustwachthelikopter voor de periode juli 2022 tot 2032 krijgt een juridisch staartje.

Na vele discussies over de eerste gunning van de Kustwachthelikopter in 2015 aan NHN (Noordzee Helikopters Nederland) besliste de minister van Infrastructuur en Waterstaat om de nieuwe aanbesteding voor de periode 2022-2032 te laten uitvoeren door het Ministerie van Defensie, dienst DMO (Defensie Materieel Organisatie).

Defensie DMO heeft intussen de aanbesteding afgerond en heeft op 7 april 2021 haar beslissing genomen. Het Britse Bristow zal vanaf juli 2022 gedurende 10 jaar de helikopterdiensten leveren aan onze Kustwacht. De Amerikaanse Bristow-groep wint hiermede een nieuw belangrijk contract welke ze absoluut wilden binnenhalen.

Bristow wil de kustwachthelikopter anders aanpakken dan NHN dit nu doet. Voor zover we konden vernemen zal Bristow twee Leonardo AW189 helikopters inzetten waarbij een op de vliegbasis Den Helder en een op het vliegveld van Midden-Zeeland zal worden gestationeerd. Enno Belderok, directeur van het Vliegveld Midden-Zeeland bevestigde dat Bristow Midden-Zeeland in zijn bod heeft opgenomen aan de Zeeuws Courant.    

De huidige Kustwachthelikopter-operator NHN is het helemaal niet eens met de beslissing van Defensie DMO en stelde een kort geding in tegen Defensie DMO om de beslissing te vernietigen. Dit kort geding heeft plaatsgevonden op 28 juni 2021 maar de rechter is blijkbaar nog niet tot een besluit gekomen. We blijven dit opvolgen.

We hadden zowel NHN als Bristow om een reactie gevraagd maar geen van beiden is op ons verzoek ingegaan. 

Wat we konden konden te weten komen is het volgende:

  • de kostprijs van de nieuwe aanbesteding is blijkbaar heel wat duurder dan deze van de afgelopen 5 jaar; Bristow zet met de Leonardo AW189 zwaardere helikopters in die duurder in aanschaf, in onderhoud en in gebruik zijn. Leuk voor ons helikopterfanaten maar minder leuk voor ons belastingbetalers.
     

     

  • Bristow wil als tweede basis Midden-Zeeland gebruiken waar NHN haar tweede basis heeft in de Rotterdamse Pistoolhaven. Naast de beperkte mogelijkheden van het vliegveld EHMZ is alsnog de vraag of de vergunning van dit vliegveld en de uitrusting ervan een dergelijke basis toelaat.
     

     

  • Nachtvluchten met de zware AW189 helikopter, die schering en inslag zijn bij SAR operaties, zullen ze in Midden Zeeland niet graag zien komen boven het Veerse Meer, het natuurgebied en de camping.
     

     

  • Blijkbaar zou het nieuwe Ontwerp Luchthavenbesluit voor EHMZ veel meer helikoptervluchten toelaten. Het is ons niet duidelijk of dit reeds is goedgekeurd en een SAR-basis voor Bristow zal toestaan.
     

     

  • Enno Belderok, directeur van het Vliegveld Midden-Zeeland, zei aan PZC: "Als er een contract komt tussen Defensie en een vliegmaatschappij, dan komt de vraag of die gebruik mag maken van onze faciliteiten. Dat mag. Maar de mogelijkheden zijn beperkt, dat weten ze.” en verder ,,Maximaal 60 bewegingen per jaar.” Als het bedrijf dat de noodhulp op water mag uitvoeren uit de voeten kan met de regels op Midden-Zeeland, is die welkom, zegt Belderok. 
     

     

  • GroenLinks maakt zich zorgen over de overlast van de zware helikopter en heeft vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten.   

De Kustwachthelikopter is blijkbaar ook voor Defensie DMO een moeilijk dossier, nu ze haar keuze voor de rechtbank moet verdedigen. Wij blijven dit dossier van nabij opvolgen. 

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *